STAND VAN ZAKEN M.B.T. VLIEGENDE AUTO’S

ENGLISH VERSION : CLICK HERE
Naarmate het asfalt vol loopt met motorvoertuigen, ontstaan initiatieven gericht op wegen in de luchtlagen.
Vliegende auto’s bieden een veelbelovende oplossing om daarin te voorzien. Met name waar er natuurlijke barrières zijn die de snelste route van A naar B bemoeilijken, of waar er überhaupt nog geen infrastructuur is, kan een vliegende auto de oplossing bieden.
De belangstelling voor vliegende auto’s en voor eVTOL’s (geen wielen) stijgt met de dag .
Zoals ook blijkt uit deze publicatie van 5 oktober 2025 : LINK
Een overzicht van de nieuwe wetgeving die betrekking heeft op deze luchtvaart treft u aan op deze pagina : Wetgeving die betrekking heeft op vliegende objecten
De verwachte innovaties in luchtverkeersleidingsystemen en regelgevingskaders zullen de integratie van luchtvaartuigen in bestaande transportnetwerken verder mogelijk maken. Autonoom sturende luchtvaartuigen zijn niet meer denkbeeldig.
Voor machines tot een gewicht van 2000 kg volstaat een LAPL brevet.
Wat is een LAPL opleiding?
Focus: Lichte vliegtuigen, met een maximaal gewicht van 2000 kg en maximaal 3 passagiers.
Geldigheid: Alleen geldig in Europa.
Doel: Ideaal voor pleziervliegen en het vliegen van korte afstanden binnen Europa.
De duur van de opleiding
Vlieguren:
Minimaal 30 vlieguren, waaronder 20 uur dubbel besturingsonderricht (met instructeur) en 6 uur solo vlucht, inclusief 3 uur solo-overland (minimaal 150 km naar een ander vliegveld).
Theorie:
De theoretische cursussen duren ongeveer negen maanden, waarbij je in deze periode kennis opdoet over onder andere luchtvaartvoorschriften, meteorologie, navigatie en algemene luchtvaartkennis.
De complete opleidingscyclus:
De theoretische examens zijn 18 maanden geldig, en het examen moet afgerond zijn binnen 24 maanden, omdat je anders een herhaling moet doen.
Belangrijke punten:
* Het LAPL-brevet is een goede optie als je je brevet nog niet wilt uitbreiden met een brevet dat wereldwijd erkend wordt.
* Je kunt de vlieglessen in je eigen tempo plannen, aangezien de vliegschool je niet verplicht om er wekelijks één les te doen.
Over de regelgeving in EU en Nederland : Deze publicatie
Tegen 2032 zal de markt voor vliegende auto’s naar verwachting een zeer aanzienlijk zijn, wat zowel de interesse van consumenten als de potentie voor commerciële toepassingen in diverse sectoren weerspiegelt, waaronder logistiek, hulpdiensten en personenvervoer.
Naarmate de onderzoeks- en ontwikkelingsinspanningen zich verder ontwikkelen, biedt de toekomst van vliegende auto’s een interessante kans om de stedelijke mobiliteit te transformeren en de manier waarop we door onze steden navigeren opnieuw te definiëren.
TOEPASSINGEN IN OVERVLOED
Mondiaal toepassingsgebieden te over:
– Wat te denken van Milieupatrouilles, Brandweer, Rijkswaterstaat, Dijkbewaking, Politiesurveillance, Grensbewaking, Kustbewaking, Reddingsbrigade, Opsporing van criminelen, Mensensmokkelaars en Wildstropers?
Heb je tijdens de vlucht iets gespot, dan zet je de motor van de voortstuwing uit en hang je gewoon stilletjes in de lucht terwijl je rapporteert aan het hoofdkantoor.
– Vervanging van bemanning die aan het front werkt bij defensie!
Max. 650 km vliegen, nog wat km uit zicht over land rijden voor de veiligheid en 2 stuks bemanning aflossen bij een geschut. Daarna keert de afgeloste bemanning snel weer terug.
– Doorgaans is een ongevalslocatie niet op andere wijze te bereiken vanwege files.
Momenteel worden artsen dan per helikopter afgeleverd bij ernstige ongevallen waarbij met spoed een arts gewenst is. Soms kan een helicopter niet eens altijd landen nabij de ongevalslocatie.
Dat is niet alleen erg kostbaar, maar ook zeer inefficiënt omdat een helikopter wel beschikbaar moet zijn maar doorgaans ongebruikt staat te wachten.
Voor een helicopter heb je ook een opgeleide piloot nodig en verkeersbegeleiding.
Allemaal niet nodig voor een vliegende auto die de arts overigens zelf kan besturen!
– Evacuaties vanaf (wadden) eilanden (Indonesië heeft er 10.000 en even zovele veerdiensten).
– Hoogvlakten die nu nog niet goed bereikbaar zijn, kunnen worden aangewend voor agriculturen.
Het leven wordt mondiaal echt heel anders als men kan beschikken over een vliegende auto.
– Heb je in Australië of Z.Amerika aan de andere kant van een Canyon of rivier een bedrijf, dan kost een middagje boodschappen je soms een week tijd over land.
– Je zult maar snel onderdelen nodig hebben als een fabriek stilligt omdat er een moederbord is doorgebrand.
Met een vliegende auto heb je geen last van verkeersdrukte, rotondes of stoplichten.
Wereldwijd zijn tientallen initiatieven geweest m.b.t. de ontwikkeling van een vliegende auto.
Vrijwel alle initiatieven zijn gestrand op grond van praktisch onuitvoerbare zaken zoals:
1) Een Vliegende auto met 4 wielen moet de verplichte crashtest doorstaan. Hetgeen voor dit soort voertuigen een groot probleem is.
2) Een vliegende auto is voorzien van goedgekeurde vleugels. Die moeten relatief vrij lang zijn terwijl de lengte van het vehicle beperkt is. Dan is het inklappen en opslaan daarvan een uitdaging.
3) Als een vliegende auto is voorzien van elektrische aandrijving, dan is de actieradius beperkt als gevolg van het gewicht van de accu’s.
4) Het gewicht van accu’s is aanzienlijk en het herladen daarvan vergt geruime tijd.
5) Als het vehicle geen wielen heeft, dan is mobiele verplaatsing over de openbare weg geen optie.
Het ontwikkelen van een voertuig dat zowel in de lucht als op de rijbaan is toegelaten, vergt grote inspanningen en financiële buffers door eindeloos geduld met veeleisende keuringsinstanties.
.




MOLLER KITTY HAWK





_____________________________________________________________________________________________________________________________
PAL-V LIBERTY (NL)
Op Nummer 1 staat : PAL-V
(Personal Air and Land Vehicle PAL-V) uit Nederland
Aldus het blad Interesting Engeneering van 5 oktober 2025
In Raamsdonkveer heeft deze fabrikant de afgelopen 15 jaren intensief gewerkt aan een vehicle dat op drie wielen rijdt en het luchtruim kiest op basis van een techniek die al meer dan 100 jaren wordt toegepast.
Volstaat een rijbewijs?
Om de PAL-V als vliegende auto te mogen besturen heb je een regulier rijbewijs nodig en een EASA LAPL (Light Aircraft Pilot Licence) of PPL (Private Pilot Licence), als je het luchtruim kiest.
d
De configuratie van het vliegtuig:
● Op het dak van de auto liggen twee opgevouwen rotorbladen. In het midden zijn deze voorzien van een scharnier.

● Voordat men gaat vliegen, moeten deze met de hand worden uitgeklapt.
● Met één druk op de knop veranderd de auto in een gyrocopter.
● In de cabine is plaats voor één persoon die de piloot is en één passagier.
● 1 kleine uitklapbare propeller op de achterkant.
● Met een lengte incl. propeller 4 meter past de Pal-V in iedere garage.
● De Pal-V vereist een redelijk korte startbaan van 180 meter.
● Verticaal opstijgen wordt optioneel eveneens beschikbaar: VTOL
● Voor het landen volstaat nu nog een stukje grond van 20 x 20 meter.
● 1 uitklapbare propeller op de achterzijde
● Er is een sprake van een onderstel geschikt voor rijden op de weg dat in hoogte aangepast wordt zodra men wil vliegen.
● Geschatte snelheid in de lucht: 160 km.
● Geschatte afstand op één tank door de lucht: 500 km.
● Geschatte snelheid over de weg: 160 km.
● Geschatte afstand over de weg: 1300 km.
De Pal-V Liberty is het enige toestel ter wereld dat gereed is voor productie.
PAL-V heeft als eerste in de wereld de goedkeuring van zowel de RDW als de Europese Luchtvaart autoriteiten (EASA) gehad op het programma om het type-certificaat te halen.
Hiermee zegt EASA impliciet dat zij in het concept geloven, dat het gecertificeerd zal worden en dat het programma om dat aan te tonen robuust is. PAL-V is al op meer dan 10% van de uitvoer van dat programma.
2012: Eerste Experimentele vlucht met het Prototype van de Pal-V (see video)
In de afgelopen 13 jaren heeft een team specialisten gewerkt aan het vervolmaken van dit vervoersmiddel.
Zoals:
Zo is veel aandacht uitgegaan naar vermindering van het motorgeluid.
Biedt de Liberty plaats aan 2 personen.
Is de veiligheid nog verder vergroot: de Pal-V blijft gewoon vliegen als de motor zou uitvallen.
____________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________


Walt Disney ontwierp al een auto met vleugels die uitvouwbaar zijn zodra de auto vleugels nodig heeft:
Chitty Chitty Bang Bang was ontworpen om uitvouwbare vleugels te gebruiken
.


Op nummer 2 staat Samson Switchblade (USA)

Samson heeft gekozen voor een voertuig op drie wielen. Net als Pal-V.
Net als bij Chitty Bang Bang kunnen de vleugels van de Switchblade worden uitgeklapt.
Zodra men wenst dat het voertuig kan vliegen, moeten de vleugels van onder de cabine worden uitgeklapt.
Na aankoop van het vliegtuig ontvangt men een set onderdelen die men in een assemblagestation waar ook ter wereld in elkaar moet zetten.
Dit betekent dat de productie van het apparaat in de VS kan plaatsvinden, terwijl de bestellingen wereldwijd kunnen worden verwerkt.
Op dit moment kan de Switchblade met vaste vleugels vliegen.
See how the Switchblade flied in november 2023
Pas als de vleugels kunnen worden ingeklapt, komt dit model in aanmerking voor een keuring als motorvoertuig o de openbare weg.
Het systeem voor het gebruik van vleugels die onder de cabine kunnen worden opgeborgen, moet nog worden ontworpen.
___________________________________________________________________________________________________________________
Op nummer drie staat Klein Vision met de AIRCAR (SK)
De Klein Vision AirCar is een vliegende auto die wordt ontwikkeld door het Slowaakse bedrijf Klein Vision. Het is een tweezitter die in staat is om in ongeveer twee minuten van een auto in een vliegtuig te transformeren.
Januari 2022
Het prototype van de AIRCAR verkreeg in januari 2022 het certificaat van luchtwaardigheid. Sindsdien mag men met de AIRCar testvluchten uitvoeren. See how the AIRCAR prototype flied in May 2025
PRODUCTIEMODEL
Sinds 2022 werkt Klein Vision aan de certificering “Luchtwaardigheid” van het productiemodel. Nadat de certificering voor rijden op de weg is afgerond, zou de serieproductie kunnen beginnen. Hoeveel de AirCar gaat kosten is nog niet bekend.
Certificering voor gebruik op de openbare weg zal echter problematisch worden omdat het model niet geschikt is om een verplichte crash test te doorstaan.
D
D
Volstaat een rijbewijs?
Om de AirCar als vliegende auto te mogen besturen heb je een regulier rijbewijs nodig en een EASA LAPL (Light Aircraft Pilot Licence) of PPL (Private Pilot Licence), als je het luchtruim kiest.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
Op nummer vier staat ALEF met MODEL A (Concept Car) (USA)
Onze inschatting is dat dit ontwerp zoveel innovatieve kanten kent, dat het nog tientallen jaren zal duren voor een exemplaar de toets der kritiek van de autoriteiten kan doorstaan.
Het gaat hier om een voertuig dat het model heeft van een motorvoertuig, maar in praktische zin bestaat uit een kogelvormige cabine waarin één piloot en één passagier kunnen plaatsnemen.
Het voertuig zal zich op basis van en soort stofzuiger-techniek voortbewegen.

See how the Model A flied in jan. 2025.
Het frame van de MODEL A bestaat uit een constructie met 4 wielen (crashtest??) en een body die veel weg heeft van een ventilatierooster.
Zoals u op de 2e foto ziet, is het voertuig doorzichtig en kan de lucht gemakkelijk door de body opgezogen worden
Dit is nodig omdat zich binnen de body een aantal krachtige ventilatoren bevinden, die de opwaartse en stuwende krachten opwekken.
Of wij dit toestel ooit op de weg of in de lucht zullen zien, vergt nog vele jaren studie en certificering voor rijden op de weg en vliegen in de lucht.
______________________________________________________________________________________________________________________________________
Nummer 5:

See how the Aeromobil flied in september 2020
AEROMOBIL (Concept Car) (SK)
De configuratie van het vliegtuig:
● scharnierende vleugels, zodat deze individueel opvouwbaar zijn.
● Lengte incl. propeller 6 meter, dus je moet over een forse garage beschikken.
● 1 propeller op de achterkant.
● De Aeromobil vereist een redelijk lange landingsbaan om op te stijgen en te landen. Heeft een aanloop nodig om op te stijgen en een afloop om te landen.
● De exacte lengte van de landingsbaan die nodig is, is afhankelijk van factoren zoals gewicht, windsnelheid en luchtdichtheid.
● Er is geen gestel speciaal voor het moment van de landing.
● Geschatte snelheid in de lucht: 200 km.
● Geschatte afstand door de lucht: 700 km.
● Geschatte snelheid over de weg: 160 km.
● Geschatte afstand over de weg: 1000 km.
Prijzenswaardig ontwerp, maar of dit apparaat de voor een auto verplichte crashtest kan doorstaan, valt te betwijfelen.
Het zal ook voor menigeen een hele toer worden om de Aeromobil op de grond te zetten zonder gebruik te kunnen maken van een uitklapbaar landingsgestel.
____________________________________________________________________________________________________________________________________
d
Nummer 6:

CARPLANE Gmbh (Concept Car) (D)
De Carplane® is een bimodaal voertuig voor individueel weg- en luchtvervoer.
Het is mogelijk ’s werelds eerste regulier gecertificeerde vliegtuig dat voldoet aan de normen voor deeltjesemissies.
De motor bevindt zich tussen twee rompen, waardoor de geluidsemissie wordt verminderd.
Het schakelt binnen 15 seconden van de ene naar de andere modus.
Het wordt momenteel ontwikkeld op de onderzoeksluchthaven van Braunschweig, Duitsland.
Door de vleugels tussen de twee rompen op te bergen, worden ze beschermd tegen beschadiging.
Zodra de vleugel is verwijderd, ontstaat een voertuig dat klaar is voor gebruik op de weg.
See the latest model in a video presented by Carplane.
In de video laat Carplane zien dat het voertuig inmiddels kan rijden.
Hoe dit apparaat moet landen op vier wielen is voor ons een vraag, maar wie weet kan Carplane ook dat probleem oplossen.
___________________________________________________________________________________________________
7) ASKA A 5 Electrische helicopter met hybride optie op de openbare weg (USA)
Het gaat hier om een vliegmachine die het best beschreven kan worden als “Electrische Helicopter”
De A5 van ASKA onderscheidt zich door zowel VTOL (verticaal opstijgen en landen) als STOL (kort opstijgen en landen).
Hij is uitgerust met vier stoelen en een vliegsnelheid van 240 km/u , waardoor hij een praktische optie is voor kleine groepen en gezinnen. Met een gecombineerd bereik van 240-400 km is hij geschikt voor zowel stedelijke als regionale vluchten.
De ASKA A5 maakte zijn debuut op CES 2023.
De ontwikkeling van de A5 heeft al meer dan $ 50 miljoen aan pre-orders opgeleverd – een bewijs van de grote verwachting van de markt.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Jaarlijks investeren tientallen fabrikanten honderden miljoenen in projecten die moeten leiden tot een voertuig waarmee men zich zowel te land als in de lucht kan verplaatsten, maar alleen PAL-V is er in geslaagd beide doelen in praktische zin te realiseren.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________

eVTOL is een elektrische variant daarop.
Dit voertuig is niet voorzien van wielen en behoeft dus ook geen keuring te doorstaan als voertuig op de weg.
Deze techniek is proefondervindelijk aangetoond met DRONES waarmee kinderen spelen.
Een VTOL is bedoeld voor transport tussen locaties die zijn voorzien van een faciliteit voor landen en opstijgen.
Dat kan een dak zijn op een gebouw of b.v. een emplacement nabij een gebouw.
______________________________________________________________________________________________________________________________________

A) EMBRAER EVE (BR)
Eve Air Mobility handhaaft hiermee een intensief programma van grondtesten en vorderingen in de integratie van de voortstuwings- en aerodynamische systemen van het vliegtuig. In januari 2025 voltooide het bedrijf de eerste start van de duwmotor, een mijlpaal die als cruciaal werd beschouwd voor de experimentele vlucht.
Het bedrijf zet zijn plannen voort om het toestel te laten certificeren door de Braziliaanse burgerluchtvaartautoriteit (ANAC) en vervolgens door de Federal Aviation Administration (FAA), een cruciale stap in de planning van het bedrijf. Embraer verwacht de Eve in 2027 commercieel in gebruik te nemen. See video with the presentation of this aircraft
More information in this video
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
B) AIRBUS NEXTGEN (D)

De NEXTGEN is een volledig Elektrisch prototype voor verticaal opstijgen en landen. Deze zal zijn voorzien van vier zitplaatsen.
Gebaseerd op een lift- en cruiseconcept, heeft het een operationele actieradius van 80 km en een kruissnelheid van 120 km/u – waardoor het perfect geschikt is voor diverse vluchtuitvoeringen.
De configuratie van het vliegtuig:
● Vaste vleugels met een spanwijdte van 12 meter, voorzien van 6 propellers.
● De lengte van het vliegtuig is nog niet bekend gemaakt, maar afgaande op de foto’s zal dit 8 meter zijn.
● Een V-vormige staart met propellers
● Voortstuwing door in totaal dus 8 elektrisch aangedreven propellers.
● Geen wielen, dus niet ontworpen voor gebruik op land.
See the presentation of this aircraft
______________________________________________________________________________________________________________________________________
C) HYUNDAI S – A2 (Z.KOREA & USA)

De S-A2 is een V-staartvliegtuig dat ontworpen is om met een snelheid van 193 kilometer per uur te vliegen op een hoogte van 457 meter.
Daarmee voldoet het toestel in eerste instantie aan de typische behoeften van ritten van 40 tot 64 kilometer in de stad.
See the video presentation of this eVTOL
_______________________________________________________________________________________________________________________
D) TERRAFUGIA TF-2A (Concept Drone) (USA)

Enkele specificaties van het subschaalmodel zijn:
een spanwijdte van 4,5 meter (14,8 ft), een maximaal startgewicht van 60 kg (132 lb) en een kruissnelheid van ongeveer 100 kilometer per uur (62 mph).
Het bedrijf is bezig met de ontwikkeling van een toekomstig autonoom besturingssysteem voor vliegtuigen, voor stedelijke luchtmobiliteit (UAM).
Terrafugia is momenteel op zoek naar deskundig personeel.
______________________________________________________________________________________________________________________
E) TERRAFUGIA T FX (USA)

Copyright: Terrafugia
De T FX is is bedoeld als plug-in hybride-elektrisch vliegtuig met vier zitplaatsen voor verticale start en landing (VTOL).
De volgende generatie TF-X conceptvliegtuigen is in mei 2013 door Terrafugia onthuld.
Het zal worden uitgerust met intrekbare vleugels en elektrisch aangedreven rotoren aan de uiteinden van opvouwbare vleugels.
Het zal opereren als een VTOL-vliegtuig dat opstijgt/landt vanaf/op landingsbanen, landstroken en wegen.
Het vliegtuig wordt uitgerust met een reserve-parachutesysteem voor het hele voertuig, dat door de operator kan worden geactiveerd in geval van nood of mechanische storingen.
_________________________________________________________________________________________________________________________
F) EHANG (Concept Drone) (CHINA)
De EH216-S, is een autonoom passagiersvliegtuig dat is ontworpen voor stedelijke mobiliteit.
Deze tweepersoons EH216-S is vooral gericht op kortere stedelijke trajecten.
De Ehang VT35 is een elektrische luchttaxi voor autonoom passagiers- en vrachtvervoer en kan meer dan 200 kilogram nuttige lading vervoeren. Met een kruissnelheid van 216 km/u en een actieradius van ruim 200 kilometer mikt het toestel op regionale luchtmobiliteit over middelgrote afstanden. De VT35 maakt gebruik van een zogenoemd lift-and-cruise ontwerp, waarbij acht verticale rotoren zorgen voor de lift tijdens het opstijgen en landen, en een afzonderlijke voortstuwingspropeller voor de voorwaartse vlucht. Dankzij deze dual-mode integratie weet het toestel de energie-efficiëntie te verhogen en de vliegtijd te verlengen tot maximaal zestig minuten. Dankzij de verbeterde aerodynamica ten opzichte van traditionele eVTOL’s zijn langere vluchten mogelijk zonder dat de operationele footprint groter wordt.Met een lengte van 8,26 meter, een spanwijdte van 8,16 meter en een hoogte van 3,09 meter is de VT35 relatief compact voor een toestel met dit bereik.
See the presentation of the flight of the Ehang VT35
e
__________________________________________________________________________________________________________________________________
G) PIVOTAL HELIX (Concept) (USA)
De Helix een eenpersoons fly-by-wire eVTOL die ontworpen is voor recreatief gebruik en korte reizen.
Het ontwerp bestaat uit twee vrijdragende tandemvleugels van 4,3, gemonteerd aan de voor- en achterkant van een kleine romp, met vier elektrische propellers op elke vleugel. Met deze voorgestelde ‘tilt-aircraft’-architectuur kantelt het hele vliegtuig om over te schakelen tussen zweven en cruisen.
Het pre-productiemodel van de BlackFly zou met één acculading een bereik van ongeveer 32 km hebben, en een topsnelheid van 100 km/u en een laadvermogen 104 kg.
_____________________________________________________________________________________________________________
H) ARCHER MAKER (ELECTRIC AIR TAXY) (USA)
Zie mede een recente publicatie d.d. 5 oktober 2025 = LINK
De “Maker” van Archer Aviation is een tweezits demonstratievliegtuig met 12 propellers en eVTOL (elektrisch verticaal opstijgen en landen). Het is in eerste instantie ontworpen om te worden bestuurd, met plannen voor toekomstige autonome vluchten. De Maker beschikt over 12 propellers (6 kantelbare propellers en 6 propellers die alleen voor VTOL’s zijn bedoeld) en wordt aangedreven door 12 elektromotoren en 6 onafhankelijke accupakketten. Het toestel kan een topsnelheid van 240 km/u en een bereik van 96 kilometer bereiken.
See the presentation of the flight of the Maker.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
I) XPENG (CHINA) heeft meerdere projecten lopen m.b.t. eVTOLS:
I-1) Het X-1 PROJECT
Het gaat hier om een eVTOL die vergelijkbaar is met een bromfiets.
Dus voor één persoon, die zich in de open lucht zal verplaatsen.
Geen cabine dus.
I-2) Het X-2 PROJECT
De XPENG X2 is een elektrisch vliegtuig met verticale start en landing (eVTOL), ontwikkeld door XPENG AeroHT, een dochteronderneming van de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen XPeng. Hij is ontworpen voor stedelijk luchtvervoer en korte afstanden, met een focus op duurzaam en efficiënt transport.
I-3) GOVY AIR CAR
De “GOFY AIR CAR” lijkt te verwijzen naar de Xpeng AeroHT X2, een «vliegende auto» die in Guangzhou succesvolle testvluchten heeft uitgevoerd en in november 2024 publiekelijk is gedemonstreerd tijdens de Guangzhou International Auto Show. Dit elektrische, verticale start- en landingsvliegtuig (eVTOL) is ontworpen voor stedelijk vervoer en toerisme, en is nu klaar voor complex stedelijke omgevingen
See video / presentation of the Govy Air Car
I-4) XPENG AEROHT eVTOL
Het gaat hier om een toestel voor vervoer van 2 personen incl. de piloot.
See how this vehicle is expected to perfom in the air.
Daklift
In de modus “vliegen” komt er een viertal armen uit een opengeschoven dak.

Iedere arm is voorzien van twee wieken : onder en boven de arm.
Het toestel heeft vier wielen en 8 wieken.
I5- PROJECT LAND AIRCRAFT CARRIER
Dit concept gaat uit van een forse bestelbus, die dus op de openbare weg kan rijden en die als lading een eVTOL bij zich heeft in de laadruimte

See the presentation at the CES 2025

Dit concept gaat uit van het idee dat de eigenaar met zijn bestelbus naar een locatie gaat ivm inspecties of een rondvlucht.
Vervolgens keert hij terug naar zijn vervoermiddel en wordt geladen om terug te rijden.
Deze beperking zal voor veel geïnteresseerden een probleem kunnen worden, omdat er geen sprake is van vervoer door de lucht van de ene naar de andere locatie.
______________________________________________________________________________________________________________________________________
J) VOLKSWAGEN VMO (CHINA)
Juli 2022
Dit prototype is gebaseerd op bestaande oplossingen voor autonoom rijden en batterijtechnologie voor emissievrije mobiliteit. Met een x-wing configuratie van 11,2 meter lang en een spanwijdte van 10,6 meter beschikt het model over acht rotoren voor verticale lift en twee propellers voor horizontale vlucht.
De Group zal later dit jaar verschillende vluchtproeven uitvoeren om het concept te optimaliseren en een verbeterd prototype zal tegen het einde van de zomer van 2023 verdere geavanceerde testvluchten ondergaan. In zijn definitieve toekomstige versie zou de volledig elektrische en geautomatiseerde eVTOL uiteindelijk vier passagiers plus bagage over een afstand van maximaal 200 km kunnen vervoeren.
See the presentation of the plans to build the VMO
______________________________________________________________________________________________________________________________________
K) GUANGZHOU AIR CAR (Motorvoertuig met losse eVTOL) (CHINA)
Het weg- en luchtvoertuig bestaat uit twee afzonderlijke eenheden: de flightpod en het wegchassis. Beide kunnen samen of onafhankelijk van elkaar voortbewegen.
Wanneer de flightpod op het chassis staat en op de weg rijdt, klappen de propellerarmen naar binnen.
Gaat men vliegen met de cabine, dan worden de propellerarmen uitgeschoven voor de vliegmodus.
Het chassis blijft dan in parkeerstand wachten tot de cabine weer terug is.
See how this concept is presented.
__________________________________________________________________________________________________
L) TOYOTA CITY AIRBUS (J)
Toyota werkt samen met Joby Aviation aan de ontwikkeling van een elektrisch verticaal start- en landingsvoertuig (eVTOL), ook wel bekend als een luchttaxi. Dit is een vliegtuig dat elektrisch wordt aangedreven en in staat is om verticaal op te stijgen en te landen, waardoor het geschikt is voor stedelijke omgevingen. Toyota investeert aanzienlijk in Joby, onder andere in de vorm van een bijdrage aan de ontwikkeling van de productielijn en de levering van componenten.
See the first I-phone video’s available
More information from Joby
__________________________________________________________________________________
M) Skydrive / Car-tivator (USA) /&Suzuki (J)
De Cartivator is ontwikkeld als eenpersoonsvoertuig.
De Cartivator zal niet voorzien zijn van wielen, hoewel de naam aangeeft dat het een AUTO is.
Inmiddels is Autofabrikant Suzuki aangesloten bij Skydrive.
De bedrijven willen tegen 2025 met een gecertificeerde eVTOL op de markt komen.
Deze luchttaxi biedt plaats aan een piloot met twee passagiers. Het toestel wordt aandreven door twaalf elektromotoren met propeller en heeft een maximaal startgewicht (MTOW) van 1.400 kg. Het vliegbereik van de SkyDrive is beperkt: het toestel komt slechts 15 km ver en kan alleen voor korte hopjes in stedelijk gebied worden gebruikt. SkyDrive verwacht dat over een paar jaar vluchten van 25 km mogelijk zijn en over een jaar of vijf 40 km. Tegen 2031 is de markt klaar voor autonome vluchten en kan er een extra passagier mee in plaats van de piloot, als het Japanse bedrijf. De maximale snelheid van de luchttaxi is 100 km/h. See the video presentation of the Car-tivator.
______________________________________________________________________________________________________________________________________
N) METRO SKYWAYS: SKYHAWK (USA)Wingless airplane
Metro Skyways, een dochteronderneming van Urban Aeronautics, wil een vliegende auto op waterstof ontwikkelen: de CityHawk.
De afdeling Metro Skyways van Urban Aeronautics heeft fancraft ontwikkeld, een technologie die het mogelijk maakt om een voertuig te ontwerpen dat daadwerkelijk de grootte van een motorrijtuig heeft. Kan hetzelfde aantal passagiers vervoeren. Kan dus vliegen zonder blootgestelde rotor. Zo kan Cityhawk, het vlaggenschip van het fancraft-model, overal, op elk moment en bij alle weersomstandigheden opstijgen en landen. Inclusief de piloot biedt het ruimte aan maximaal zes inzittenden in een cabine die 50% groter is dan die van een vergelijkbare helikopter.

Dit vliegtuig maakt gebruik van twee grote ventilatoren/propellers om te bewegen.
Het biedt plaats aan zes personen.
______________________________________________________________________________________________________________________________________
O) RENAULT AIR4

De AIR4 zelf is geen auto voor de weg, maar een eVTOL-vlieger (electric Vertical Take-Off and Landing) die geen wielen heeft en is uitgerust met propellers. Er zijn geen plannen om de AIR4 in productie te nemen; het project dient voornamelijk als promotiemiddel en een knipoog naar de toekomst van mobiliteit
________________________________________________________________________________________________________________
P) Air One is een eVTOL
Airrev denkt in eerste instantie aan een tweepersoons eVTOL met een vliegbereik van 110 mijl (177 km) op een enkele acculading bij een kruissnelheid van 100 mph (161 km/h) en een topsnelheid van 155 mph (255 km/h). De aandrijving vindt plaats door vier elektromotoren. Uit de Air One wordt ook een onbemande vrachtversie ontwikkeld voor defensie-, logistieke en humanitaire missies. See the videopresentation

P) Vertical Aerospace VX4 eVTOL
Type vliegtuig: eVTOL UAM-vliegtuig
Capaciteit: 1 piloot en 4 passagiers
Kruissnelheid: 241 km/u (150 mph)
Bereik: 161 km (100 mijl)
Laadvermogen: 450 kg (992 lb)
Propellers: 8 propellers (elke achterste VTOL-propeller wordt beschouwd als één propeller)
Elektromotoren: 8 elektromotoren
Ramen: Grote ramen en een dakraam bieden passagiers een spectaculair uitzicht
Vleugelconfiguratie: Hoge meeuwvleugel met flaps en rolroeren, en de uiteinden van de vleugels worden beschouwd als winglets en anhedrale oppervlakken
Staartconfiguratie: V-staart met roeren
Staartkenmerk: Onder de staart bevinden zich VHF-antennes die zijn geplaatst om aerodynamisch voordeel te bieden bij hoge invalshoeken
Spanwijdte: 15 meter (49 voet, 2 inch)
Lengte: 13 meter (42 voet, 8 inch) inch)
Hoogte: 4 meter (13 voet, 1 inch)
Landingsgestel: Intrekbaar landingsgestel met drie wielen
Veiligheidsvoorzieningen: Distributed Electric Propulsion (DEP) biedt veiligheid door redundantie voor passagiers en/of vracht. DEP houdt in dat er meerdere propellers en motoren in het vliegtuig zitten, zodat als een of meer motoren of propellers uitvallen, de andere werkende motoren en propellers het vliegtuig veilig kunnen laten landen. Elektrische accu’s, elektromotoren en kleine propellers zijn veel veiligere vliegtuigen omdat ze exponentieel minder onderdelen bevatten en betrouwbaardere onderdelen zoals elektromotoren en accu’s gebruiken. Dit maakt elektrische vliegtuigen niet alleen minder complex, maar ook betrouwbaarder dan hun complexe, uit meerdere onderdelen bestaande petroleummotoren en complexe, uit meerdere onderdelen bestaande transmissies.
See the short video made during a test in 2024
____________________________________________________________________________________________________________
Q) PIPISTREL 801 eVTOL (SL)

Pipistrel maakt deel uit van het nieuwe Textron eAviation-segment van Textron Inc. en is daarom niet langer een onafhankelijk bedrijf, nadat Textron het in 2022 heeft overgenomen.
Pipistrel blijft zich richten op elektrische en hybride vliegtuigen, inclusief de ontwikkeling van zijn eVTOL-technologie, en behoudt zijn activiteiten en merk binnen de Textron-groep.
Über spreekt zich uit over de verwachtingen van Pipistrel
Een video over the 801 Evtol is nog niet beschikbaar.
See the video i.r.o, the Pipistrel Alpha Electric planeD
D
D
________________________________________________________________________________________________________
R) HORIZON CAVORITE X7

Verticale vlucht
Het unieke ventilator-in-vleugelontwerp van de Cavorite X7 combineert de wendbaarheid en veelzijdigheid van een helikopter met de snelheid en kracht van een conventioneel vliegtuig.
In de transformerende vleugels bevinden zich 14 krachtige liftventilatoren die de benodigde stuwkracht leveren voor verticale start.
Voorwaartse vlucht
Wanneer een veilige hoogte en snelheid is bereikt, verbergen schuifpanelen de ventilatoren en vliegt de X7 als een normaal vliegtuig.
Voor de landing kan het een normale landingsbaan gebruiken, of de ventilatoren kunnen worden ingezet om te landen op een helikopterplatform of een gebied ter grootte van een tennisbaan.

“Met de Cavorite richt Horizon zich niet alleen op het vervoer van een paar mensen naar een luchthaven vliegen of het woon-werkverkeer voor een selecte groep welgestelden vergemakkelijken. Zij willen juist een positieve bijdrage leveren aan het leven van mensen door dit revolutionaire vliegtuig te ontwikkelen en te produceren om te voldoen aan de werkelijke regionale transportbehoeften. Met zijn verwachte flexibiliteit, snelheid en buitengewone bereik is de Cavorite X7 klaar voor gebruik in diverse vitale sectoren.” Aldus Horizon.
Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet















