Hoe onzorgvuldig hypotheekadvies kan uitlopen op een ramp voor de consument

Binnedieze, 's Hertogenbosch. © Pixabay

Ga niet mee in de trend van ‘halfbakken’ hypotheekadvies, waarschuwde Scildon twee weken geleden op Findinet. Wanneer alleen gekeken wordt naar het regelen van de lening en niet naar de achtergrond van de aanvrager, verloopt er uiteindelijk ‘ergens’ in het proces van het hypotheektraject iets niet optimaal voor de consument. Hoe desastreus dit kan uitpakken, blijkt uit de ingezonden reactie van een echtpaar bij wie de zaken ‘ergens’ ‘niet optimaal’ zijn verlopen.

Het echtpaar, Mieke en haar echtgenoot, in 2008 ruim vermogend, was al jaren klant van Rabobank ’s-Hertogenbosch. Er liepen reeds twee financieringen bij de bank en er was persoonlijk contact via het Private Banking concept. De adviseur van het echtpaar was dus exact op de hoogte van de financiële situatie en de levensstandaard.

Hypotheek van €1.415.000,-
Het echtpaar wilde verhuizen, dichter in de buurt wonen van de dementerende moeder van Mieke. Op basis van hun pensioeninkomen van €116.000,= kregen meneer en mevrouw eind juli 2008 advies van hun Private Banker om een hypotheek aan te gaan van €1.415.000,-. Hoewel Mieke herhaaldelijk haar twijfels uitte, verzekerde de adviseur haar dat alles verantwoord en gedekt was.

Het verloop van de casus staat beschreven op Bankenboeven.nl. De site stelt dat het erop lijkt dat bij de beoordeling van de financieringsaanvraag de bank ‘willens en wetens’ geen rekening heeft willen houden met de werkelijke situatie van het echtpaar.

Vaste lasten vergeten
Genoemd worden: vaste lasten/servicekosten van ruim €25.000,- per jaar die niet zijn meegenomen in de berekening van de bank; evenmin als het feit dat een aanzienlijk deel van de financiering fiscaal in box 3 valt. Ook het feit dat de adviseur uit de aangifte IB had kunnen opmaken dat het stel sinds 2003 een woning in Spanje bezat, werd door de bank naderhand gezien als een ‘verrassing’. In totaal werden bij het advies 20 schendingen van de Gedragscode Hypotecaire Financieringen geconstateerd. Later, bij de zittingen van het Kifid, werden nog 16 feitelijke onjuistheden en onjuiste argumenten van de Rabobank geteld.

Tot overmaat van ramp brak enkele weken na het bindend worden van de financiering de crisis uit. De oude woning werd pas in 2011 met veel verlies verkocht. Twee andere woningen heeft het echtpaar noodgedwongen verhuurd. De adviseur vertrok bij de bank maar de Rabobank weigert tot op heden mee te werken aan een oplossing voor het echtpaar.

Het echtpaar diende een klacht in bij het Kifid. Dit oordeelde dat de situatie geheel te wijten is aan de crisis en niet aan de tekortgeschoten zorgplicht van de adviseur. Het stel heeft zijn claim nog altijd niet opgegeven en heeft stuiting van de zaak lopen.

Persoonlijke integriteit
Het artikel over halfbakken hypotheekadvies gaat ook in op het gewenste opleidingsniveau van hypotheekadviseurs. Mieke zegt hierover: “Het opleidingsniveau van een hypotheekadviseur alleen is onvoldoende is voor het functioneren. De persoonlijke integriteit is minstens zo belangrijk.”

Een woordvoerster van de Rabobank meldde desgevraagd dat zij geen commentaar kan geven op individuele klantcasussen.

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES