‘CZ vordert geld terug bij verzekerden na fout in software’

‘CZ vordert geld terug bij verzekerden na fout in software’
© Mohamed_hassan, Pixabay

Zorgverzekeraar CZ gaat bij tienduizenden klanten uitgekeerde bedragen terugvorderen. Oorzaak is een fout in de software die declaraties automatisch afhandelt, waardoor klanten een hogere vergoeding ontvingen dan waar ze recht op hadden, schrijft De Volkskrant.

De krant haalt een woordvoerder aan die zegt dat de fout gemaakt is bij de beoordeling van mondzorg-behandelingen voor mensen met een aanvullende verzekering. Zij zouden voor een of meerdere behandelingen meer vergoed hebben gekregen dan door hun polis werd gedekt. In een aantal gevallen, maar niet alle, betreft het dekking voor tandheelkundige behandelingen na een ongeval.

In een brief aan gedupeerden die eind januari is verstuurd, kondigt CZ aan dat ‘er een fout in ons systeem’ is opgetreden en dat het geld zal worden teruggevorderd, aldus De Volkskrant. Dat verzekerden geen schuld hebben aan de fout, is voor CZ geen reden om af te zien van een terugvordering. Als de verzekeraar het geld niet zou terugeisen, zou dat betekenen dat alle verzekerden voor de fout opdraaien, ‘en dat is niet rechtvaardig’.

Miljoenen euro’s

Het exacte bedrag dat wordt teruggevorderd is niet bekend. Het zou in de meeste gevallen gaan om “tientjeswerk”. Gezien het aantal gedupeerde verzekerden, kan het totale bedrag dus in de miljoenen euro’s lopen.

In het jaarverslag over 2022 meldde de Raad van Bestuur van CZ ook al manco’s aan het declaratiesysteem: “In de loop van 2022 hebben we de vervanging van ons declaratie- en machtigingensysteem afgerond. Hoewel deze omvangrijke systeemimplementatie succesvol is afgesloten, zijn niet alle stappen van het proces vlekkeloos verlopen.” Het nieuwe systeem zou naar behoren functioneren, maar dat blijkt dus niet het geval.

Bron: De Volkskrant

GEEN REACTIES