Zembla gaat stemming maken over “horrorhypotheken”

Het VARA-programma stelt “de meedogenloze houding” bij betalingsachterstanden van hypotheekverstrekkers aan de kaak.

Zembla schenkt vrijdag 24 februari (21.20 uur) aandacht aan de crisis op de huizenmarkt. Die “maakt steeds meer slachtoffers. Inmiddels hebben 45.000 huishoudens een betalingsachterstand van minstens drie maanden op hun hypotheek.

Mensen die noodgedwongen hun huis moeten verkopen, blijven zitten met een enorme restschuld, omdat de waarde van hun huis inmiddels veel lager ligt dan wat ze er zelf voor hebben neergelegd.

Ondertussen geven de banken geen krimp: meedogenloos eisen ze hun geld op.”

“Die houding wekt wrevel, onder meer bij de Autoriteit Financiële Markten”, aldus Zembla. “Die riep de banken vorig jaar al op hun zorgplicht na te komen om samen met hun klanten betalingsachterstanden te voorkomen. ‘Onze indruk is dat banken dat onvoldoende doen’, zegt AFM-bestuurslid Theo Kockelkoren in de uitzending.

In de aflevering ‘Horrorhypotheken’ onderzoekt Zembla “de rol van de banken in de huizencrisis, en hoe ze omgaan met klanten die daaraan ten onder gaan”.

Uit de concrete cijfers blijkt dat banken bijzonder coulant omgaan met de betalingsachterstanden. Het aantal gedwongen verkopen is uiterst gering. De Telegraaf publiceerde dat ABN AMRO bijvoorbeeld een probleem heeft met 3% van de geldleners. Uiteindelijk moet in 0,25% van de gevallen de woning worden uitgewonnen. Onder hen geniet een groot deel NHG-garantie. Bij Rabo liggen de cijfers nog gunstiger.

Kennelijk valt het beleid van hypotheekverstrekkers in de categorie ‘het is niet goed of het deugt niet’: hanteren zij de code naar de letter, dan is sprake van te benepen kredietverstrekking; zijn zij te royaal, dan leiden zij met horrorhypotheken hun klanten de afgrond in.

Update

zie: Zembla horrorhypothekenuitzending legt geen misstanden bloot