Vrouwen, ouderen en kustbewoners zijn beter voorbereid op storm

© Jan Mallander, Pixabay

Een jaar geleden raasden de stormen Dudley, Eunice en Franklin over Nederland. Reden voor Aegon om een onderzoekje te doen naar hoe Nederlanders zich voorbereiden op een storm. Jonge mannen en bewoners buiten de kustprovincies blijken het meest zorgeloos.

Maarten de Rooij, directeur Schade Particulier Aegon Nederland, blikt terug op de ‘stormdrieling’ van een jaar geleden: ‘Een van de zwaarste stormen in ruim vijftig jaar en ruim een half miljard schade in Nederland. Je kunt je voorstellen dat dit een hectische tijd was. Ook bij mijn afdeling stond de telefoon roodgloeiend met duizenden claims tegelijk. Ruim 10% van het totaal aantal schadeclaims in 2022 werd in die paar dagen gedaan.’

Kilo’s dakpannen

Hoewel de kracht van Eunice ongekend was, komt uit het onderzoek van Aegon wel een mogelijke verklaring voor de vele claims. Veel laagdrempelige maatregelen tegen stormschade werden niet getroffen. Hoewel 79% bekend is met de maatregel ‘schutting checken’, blijkt één op de vier dit niet te doen bij code oranje of rood. Dat geldt ook voor het controleren van losse takken, zonnepanelen en dakgoten op verstopping. Een derde checkt niet of er losse dakpannen zijn.

‘Zonde’, aldus De Rooij: “Er zijn heel wat kilometers schutting en kilo’s dakpannen weggewaaid in Nederland. Dat hadden er, met de juiste maatregelen, best wat minder kunnen zijn.’ Toch ziet De Rooij het zonniger in, mocht Nederland weer worden geconfronteerd met een zware storm. ‘Laten we hopen dat het niet nodig is, maar mensen worden wel voorzichtiger na schade. Mensen staan nu meer dan ooit open voor preventietips.’

Zorgeloos

Een greep uit de resultaten. Meer mannen dan vrouwen blijven zorgeloos bij een waarschuwing van het KNMI (18% versus 10%). Mannen zijn bovendien minder snel geneigd actie te ondernemen (34%) in vergelijking tot vrouwen (43%). Boven de 50 verdwijnen deze verschillen op basis van geslacht.

Ouderen en mensen die eerder schade leden, zijn een stuk voorzichtiger. Van de bijna 500 respondenten heeft 44% persoonlijk ervaring met stormschade. Dit blijkt een belangrijke stimulans voor het nemen van maatregelen. Bijna tweederde van deze groep doet dat vaker. Ook vijftigplussers blijken mogelijke stormschade serieus te nemen, van hen neemt 45% maatregelen bij code oranje of rood. Wat verder opvalt: mensen die ooit stormschade aan hun auto hebben gehad, nemen nog vaker voorzorgsmaatregelen: 74%.

Geen verschil koop- of huurwoning

Maatregelen die de meeste mensen bijna altijd nemen: zonwering of screens inklappen (84%), ramen en deuren sluiten (83%) en tuinmeubelen binnenhalen of vastzetten (78%). Hierbij maakt het nauwelijks uit of mensen een huur- of koopwoning hebben. En nabij zee geven twee keer zoveel mensen aan zich zorgen te maken over stormschade. Ook ondernemen ze vaker actie.

Een meerderheid van de respondenten is wel bekend met meeste voorzorgsmaatregelen, wel kan meer bekendheid gecreëerd worden voor laagdrempelige maatregelen die relatief minder bekend zijn. Zo is 21% van het Nederlands publiek bijvoorbeeld niet bekend met het checken van de schutting als maatregel. Tevens is 35% niet bekend met het checken van de dakgoten op verstopping. Een ruime meerderheid van de respondenten (91%) geeft aan open te staan voor preventietips van de verzekeraar.

Bron: Aegon