Voorzitter BKR: geef ons ook inzicht in studieschulden

© Pixabay

Peter van den Bosch, bestuursvoorzitter Stichting BKR maakt zich zorgen over de schuldensituatie bij twintigers en dertigers. Uit de gisteren verschenen Kredietbarometer van het BKR blijkt dat jongeren tot 40 jaar twee keer zo vaak betalingsachterstanden hebben op leningen als de gemiddelde bevolking. Hij pleit voor registratie van alle leningen, óók studieschulden.

In de eerste helft van 2019 heeft 6,2% van de consumenten een betalingsachterstand op hun krediet, blijkt uit de halfjaarlijkse Kredietbarometer. Dit is ongeveer net zo veel als in 2018. In absolute aantallen steeg het aantal mensen met een betalingsachterstand de afgelopen 6 maanden met ruim 5.000 naar ca. 675.000. Ook steeg het totaal aantal mensen met een geregistreerd krediet. In totaal zijn er nu meer dan 10,9 miljoen mensen met een geregistreerd krediet.

Het hoogste percentage betalingsachterstanden zit in de leeftijd tussen 31-40 jaar. Bijna 12% in deze leeftijdscategorie heeft een betalingsachterstand, twee keer zoveel als het totaal aantal consumenten. Van de twintigers heeft meer dan 10% van de twintigers een betalingsachterstand. En van de nog jongere leeftijdscategorie van 18-24 jaar is dat 8%.

Totale studieschuld hoger dan consumptief krediet
Peter van den Bosch: “Hieraan zie je dat jongeren al vroeg in de problemen komen. Willen we deze jongeren financieel beschermen, dan is het noodzakelijk om alle leningen goed in kaart te brengen. Dit is de enige manier om overkreditering te voorkomen.

“De BKR Kredietbarometer geeft slechts zicht op een deel van iemands schuldenpositie. Wij registreren bijvoorbeeld geen studieschulden. En dit terwijl deze voor veel jonge volwassenen de grootste financiële verplichting is. Gezamenlijk hebben zij voor bijna 22 miljard euro studieschuld. Dat is méér dan het uitstaande bedrag aan consumptief krediet. (Dat bedraagt 16 miljard euro, red.) Uit onderzoek blijkt dat vier op de tien oud-studenten de studieschuld niet opgeeft bij het aanvragen van een nieuwe lening. Het feit dat de overheid de studieschuld niet wil registreren baart dan ook zorgen. Als samenleving moeten we niet de kop in het zand steken en ervoor zorgen dat zowel consumenten als kredietverstrekkers één totaaloverzicht hebben van alle uitstaande leningen en het betaalgedrag. Alleen dan kunnen we ervoor zorgen dat mensen niet in de schulden terecht komen.”

Vorige maand stelde minister Kajsa Ollongren voor om Onderwijsuitvoeringsorganisatie DUO verklaringen te laten uitgeven over het al dan niet bestaan van een studieschuld en de hoogte ervan. Hiermee zouden hypotheekverstrekkers inzicht in iemands studieschulden kunnen krijgen. Registratie bij het BKR werd niet overwogen, vanwege het ‘sociale karakter’ van studieleningen. Maar zelfs deze halfslachtige regeling ging de Tweede Kamer te ver. Een ruime meerderheid van de Kamer steunde een motie van D66 om van de plannen af te zien.

Bron: BKR