Resultaat 2015 jubilerend Nh1816 € 24,8 miljoen

Nh1816 Verzekeringen sloot afgelopen boekjaar 217.000 nieuwe particuliere schadeverzekeringen met een waarde van 39 miljoen euro premie. De omzet steeg mede hierdoor naar 241 miljoen  euro (2014: 218 miljoen).

Ondanks de nog immer dalende gemiddelde motorrijtuigenpremies en toegenomen schadelast wist Nh1816 in haar Motor-Overig een positief technisch resultaat te behalen van
€ 1,3 miljoen (was € 5,4 miljoen). Het resultaat op Motor-WA bedraagt negatief € 9,9 miljoen (was negatief € 1,7 miljoen), voornamelijk als gevolg van een toename van letselschadereserveringen, ook over oude jaren.
De brandtekening is positief en bedraagt € 4,1 miljoen (was € 2,7 miljoen). De branche Overige, waaronder AVP, doorlopende reisverzekeringen en rechtsbijstand toonden een technisch resultaat van € 5,2 miljoen (was € 6,2 miljoen).

Het levensverzekeringsbedrijf is klein maar ontwikkelt zich nog steeds positief. De geboekte premie, uitsluitend bestaand uit een uitvaartverzekering, groeide naar ruim € 1,3 miljoen (was € 1,0 miljoen). Het technische resultaat kwam uit op € 0,4 miljoen
(was nihil).

“Qua resultaat was het een jaar met twee gezichten”, aldus directievoorzitter Lex Verell, “met onze verzekeringsportefeuille wisten we het hoofd net boven water te houden. De zomerstorm hakte er qua resultaat behoorlijk in. Maar met name de frequentie en toenemende schadelast bij letsel zijn de oorzaak van een minimaal resultaat (1,0 miljoen euro). Daarentegen was het beleggingsresultaat in 2015 uitstekend zodat het totaalresultaat op 24,8 miljoen euro (na belastingen) uitkwam. Hierdoor is de solvabiliteit naar een comfortabele en vertrouwenwekkende 672% gestegen.”

De goede beleggingsresultaten en een hoge klantwaardering zorgen ervoor dat Nh1816 tevreden terugkijkt op het 199e boekjaar. Nh1816 verwacht gelet op de marktomstandigheden de groei te kunnen continueren.

Ter gelegenheid van haar jubileum schenkt Nh1816 dit jaar uit het coöperatief dividend een miljoen euro aan goede doelen en verenigingen. Verell, ‘Wij willen deze unieke mijlpaal, 200 jaar verzekeren vanaf de Dorpsstraat, niet ongemerkt voorbij laten gaan  en op deze manier onze verzekerden mee laten delen in de feestvreugde.’

(Bron: Nh1816)