Rabobank en EIB: €100 miljoen voor bedrijfskrediet

De Rabobank heeft opnieuw EIB-gelden beschikbaar gekregen voor het verstrekken van bedrijfskrediet met positieve impact. Dit keer in totaal 110 miljoen euro.

Met de impactlening kunnen ondernemers investeren ze in de toekomst van hun bedrijf en leveren bovendien een bijdrage aan een leefbare wereld en dat is in het belang van mens en milieu. Eric Saris, directeur bedrijven bij de Rabobank: “Het enthousiasme voor investeren met impact is groot. Dankzij de impactlening is inmiddels door duurzame koplopers in Nederland voor ca. 250 miljoen euro geïnvesteerd. Investeringen die ‘winst’ opleveren voor de bedrijven zelf, maar bovendien positief uitwerken voor mens, milieu en maatschappij. Juist daarom willen wij met een impactlening duurzame ontwikkeling bij mkb en midkap bedrijven financieel belonen.”

In aanmerking komen ondernemers, die voorop lopen in hun sector, die aantoonbaar actief zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen en beschikken over één van de geselecteerde keurmerken. Aanvragen voor een impactlening moeten voldoen aan de reguliere voorwaarden van EIB en Rabobank. De impactlening is beschikbaar voor bedrijven met maximaal 3.000 werknemers. De maximale totale investering mag niet groter zijn dan 25 miljoen euro; het maximale leenbedrag bedraagt 2,5 miljoen euro.

Ondernemers uit verschillende sectoren hebben gebruik gemaakt van een impactlening, een lening met een aanmerkelijke korting. Sterk vertegenwoordigd waren de land- en tuinbouw (respectievelijk 5 en 12 miljoen euro), transport (ca. 10 miljoen euro) horeca en recreatie (ca. 7 miljoen euro). De resterende ca. 16 miljoen euro ging naar overige sectoren.

AMI B.V., producent van aluminium bouwbeslag, is één van de bedrijven met een impactlening. AMI-directeur Arthur de Ruiter: “Dit jaar hebben we geïnvesteerd in een machine die minder energie en grondstoffen verbruikt en bovendien arbeidsvriendelijker is. Dat dat kan met een impactlening voelt als een beloning voor onze inspanningen op duurzaamheid en cradle to cradle. Daar zijn we trots op.”

(Bron: Rabobank)