Rabo verwacht geen doorbraak van execution only bij hypotheken

Theo Harms denkt niet dat consumenten in de komende jaren in relevante mate via execution only hypotheken zullen afsluiten. Harms, manager product- en ketenmanagement wonen bij Rabobank Nederland , gaf wel aan dat Rabobank intensief werkt aan concepten, waarbinnen consumenten meer onderdelen van het traditionele adviestraject zelf online uitvoeren. Theo Harms: “Wij verwachten een ontwikkeling waarbinnen de klant meer zelf de regie van het adviestraject wil voeren en zelf zijn kanaal binnen dit traject gaat kiezen.”

Hij deed deze uitspraak tijdens de algemene ledenvergadering van de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP).

Vervuiling hypotheekadviestraject

Theo Harms hield ook een krachtig pleidooi werkgevers te verplichten om hun werknemers beter voor te lichten over voor hen getroffen voorzieningen. “ Bijna alle klanten weten zelf niet wat de werkgever voor hen, als werknemer, heeft geregeld. Indien in het kader van een hypotheekadvies onze klanten deze informatie aan hun werkgever vragen, krijgt 30% de informatie niet. Het is onze ervaring dat van de klanten die de informatie wel krijgen, in ruim de helft van de gevallen deze informatie niet compleet is.

Het hypotheekgesprek kan in de praktijk veel sneller, en dus voor de consument goedkoper, indien werkgevers hun werknemers betere informatie verstrekken. Wij als adviseurs ervaren de ‘vervuiling’ van het hypotheekadviestraject, maar we zijn niet de vervuilers.”