Premie volmachtmarkt groeit in eerste halfjaar 2016

copyright Pixabay

Volmachtkantoren hebben in totaal ruim zes procent meer verzekeringspremies binnen gekregen in de eerste zes maanden van dit jaar, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Dat stelt Arie van den Berg, bestuurslid van de NVGA en directeur van Heinenoord Assuradeuren, in het decembernummer van GA-Magazine. In euro’s gaat het om een stijging van ongeveer €90 mln. De premiegroei is vooral afkomstig van verzuimverzekeringen, WGA en WIA. De stijging van deze producten compenseert de zwakke prestaties van andere verzekeringsproducten.

De combined ratio van de geaggregeerde volmachtportefeuille zette de trend van verslechtering, die sinds 2014 te zien is, in het eerste halfjaar van 2016 door met 2%. Volgens Van den Berg speelt de hagelschade deze zomer daarbij een rol. Verder noemt hij de verslechtering ‘niet dramatisch’, maar volgens hem moet het wel beter om van het volmachtbedrijf een bestendig kanaal te maken.

Hoewel dit op kantoorniveau kan verschillen, signaleert Van den Berg dat diverse volmachtgevers momenteel een terugtrekkende beweging maken. Gecombineerd met de consolidatie in de verzekeringssector bestaat volgens hem het gevaar van te weinig aanbieders. ‘Het grootste probleem voor een volmachtbedrijf is als het daardoor bepaalde risico’s niet meer kan aanbieden. Echter, op het moment dat de winstgevendheid van het volmachtkanaal onder druk staat, is het lastig om nieuwe partijen aan te trekken. Dat is een beetje het dilemma.’

Bron: GA-Magazine