NVGA gaat zelf vakbekwaamheid reguleren

Nu de volmachtmodule uit het WFT-vakbekwaamheidsgebouw is geschrapt, werkt branchevereniging NVGA aan een zelfreguleringstraject.

Dit meldt het decembernummer van GA-Magazine, het kwartaalblad van de NVGA. Medio 2017 zal er naar verwachting een nieuwe GA-opleiding worden aangeboden, inclusief een programma van permanente educatie en een inschrijving in het SAR-register (Stichting Assurantie Registratie). Dit traject staat open voor de hele markt. De GA-opleiding wordt ontwikkeld door NIBE-SVV.

De nieuwe opleiding gaat uit van hoe de gevolgmachtigd agent tegenwoordig een volmachtbedrijf moet leiden, rekening houdend met alle processen en uitwisseling van communicatie tussen partijen. De NVGA verwacht daarom dat het nieuwe diploma veel beter zal aansluiten bij de huidige praktijk en dat de belangstelling voor het nieuwe diploma groot zal zijn.

NVGA-bestuurslid Van Romondt stelt in GA-Magazine dat er een omwisselactie aankomt. ‘Alle huidige diplomahouders krijgen één jaar de tijd om hun diploma in te wisselen zonder opnieuw examen te hoeven doen.’

Verder bestaat er de mogelijkheid (voor NVGA-leden is dit verplicht) om zich in het op te richten personenregister GA van de Stichting Assurantie Registratie (SAR) te laten inschrijven. Daarvoor moet de betrokken persoon wel werkzaam zijn in de branche en bovendien jaarlijks deelnemen aan een PE-programma. Aan deze PE wordt geen toets gekoppeld.

Bron: GA-Magazine