“Overnameverzekeringen” steeds populairder

Bedrijven die acquisities plegen, sluiten steeds vaker een verzekering af voor de daarmee gepaard gaande risico’s. Dit signaleert broker Marsh in het ledenblad van de NARIM.

Groei

Marsh sloot wereldwijd in de eerste negen maanden van dit jaar voor deze zogeheten Transactional Risk-verzekeringen voor €8 mrd aan limieten af. Dat is nu al meer dan heel 2014, met ongeveer €7 mrd aan limieten, en een verviervoudiging ten opzichte van 2012. Het grootste deel zijn verzekeringen tegen het schenden van een garantie (‘warranty- en indemnity-verzekeringen’).

Gebruikelijk

Het afsluiten van dit soort producten wordt langzamerhand common sense in overnametrajecten, stelt Marsh-broker Joris van Eck in het najaarsnummer van NARIMagazine. ‘Met name in de VS, het VK en in Noordwest-Europa is de populariteit groot. Transactional Risk-verzekeringen zijn al vele jaren gebruikelijk in de private equity-wereld, maar ook binnen ondernemingen neemt de bekendheid en belangstelling toe.’

Goedkoper

De groeiende vraag heeft niet alleen te maken met risicobeheersing,maar ook met kostenvoordelen. Van Eck stelt dat het afdekken van bepaalde risico’s via een verzekering veel goedkoper kan zijn dan een bankgarantie, de methode die lange tijd gebruikelijk was. ‘Bij een dure bankgarantie wordt kapitaal vele jaren geblokkeerd. Dat geld heb je als verkopende partij natuurlijk veel liever direct beschikbaar.’