Overbieden bij koophuis wordt minder extreem

© Pixabay

In het eerste kwartaal van dit jaar heeft 32 procent van de huizenkopers een bod boven de marktwaarde gedaan. Ze boden gemiddeld € 4.750 meer. Dit bedrag is lager dan dezelfde periode in 2017. Toen lag het bedrag op € 5.575. Dit blijkt uit onderzoek van Knab bank onder 1500 klanten.

Doorstromers blijken eerder bereid om meer te bieden dan de marktwaarde dan starters. Beginnende huizenkopers bieden in 28% van de gevallen over de marktwaarde, een stijging van 2% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017. Bij doorstromers ligt dit percentage op 37%. Dat is echter 6% minder dan dezelfde periode een jaar eerder. Het verschil is wellicht te verklaren doordat ‘doorstromers’ zelf ook hun woning verkopen boven de marktwaarde.

Leiden is zeer gewild
Van de onderzochte woningverkopen wordt in Leiden de portemonnee het verst opengetrokken. Huizenkoper die meer hebben geboden dan de marktwaarde, deden dit met gemiddeld € 9.494. Amsterdam staat op de derde plaats, na Alkmaar. De toch al fors gestegen prijzen in de hoofdstad maakt overbieden minder aantrekkelijk. Dordrecht is hekkensluiter. Daar werd juist gemiddeld € 1.111 minder geboden ten opzichte van de marktwaarde.

Bron: Knab

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.