Vereniging Pensioendeskundigen doet suggesties voor beter pensioenakkoord

Mark Heemskerk, hoogleraar pensioenrecht. © NOPD

Leden van de Nederlandse Orde van Pensioendeskundigen (NOPD) verwachten weinig van het onlangs uitgelekte pensioenakkoord. Het akkoord tussen vakbonden en werkgeversorganisaties druist volgens hen volledig in tegen de voornemens die staan verwoord in het Regeerakkoord. De meerderheid denkt daarom dat het de komende jaren nog niet tot een wezenlijke vernieuwing zal komen, zo bleek tijdens het NOPD-pensioencongres eerder deze week. “De tactiek van de sociale partners is klaarblijkelijk gericht op traineren. Ze praten al acht jaar over een nieuw pensioenstelsel.”

Het echte pensioenakkoord
Goede ideeën voor een nieuw pensioenstelsel hebben de pensioendeskundigen van de NOPD wel. Het echte pensioenakkoord zou er volgens hen onder meer zo uit moeten zien:

• een pensioenplicht voor alle werkenden, dus ook ondernemers en zelfstandigen (premie-inleg minimaal 50% van hetgeen ’normaal’ is);
  • individueel pensioensparen (dus einde doorsneepremie);
  • een flexibele AOW-leeftijd: tot maximaal 5 jaar vóór AOW-datum, met korting op de uitkering;
  • pensioengeld mag gebruikt worden voor de aankoop van een huis, een sabbatical, zorgverlof, studieverlof, deeltijdpensioen, een lumpsum en een deel als tijdelijk pensioen (in plaats van levenslang); als je een volledig pensioen opbouwt, mag je 50% gebruiken voor andere zaken.

Mark Heemskerk, hoogleraar pensioenrecht aan de Radboud Universiteit Nijmegen, sprak tijdens het congres zijn verbazing uit over de gang van zaken rond het pensioenakkoord. “In de pensioenparagraaf van het Regeerakkoord staat namelijk dat de SER begin 2018 met een voorstel voor een nieuw pensioenstelsel komt. Van de SER hebben we nog niets gezien. Wat is er achter de schermen gebeurd dat er nu ineens dit voorstel van sociale partners ligt?” Op die retorische vraag hadden ook de pensioendeskundigen van de NOPD het antwoord niet.

Nieuwe fase voor NOPD
Tijdens de ledenvergadering die voorafging aan het pensioencongres nam Borgert Tegel het voorzitterschap over van Theo Gommer. De laatste vertolkte deze rol negen jaar lang voor de NOPD. Tegel gaat de functie op interim-basis vervullen. Hij wil, samen met de andere bestuursleden, een nieuwe fase in met de NOPD. “We willen de NOPD de komende jaren – wellicht gezamenlijk met de RPA – verder doorontwikkelen tot beroepsorganisatie.”

Bron: NOPD

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.