NOPD: Nederlanders moeten meer kunnen doen met hun pensioen

Pensioen blijft gewoon een “zak met geld”, die gereserveerd staat voor “later”. Maar dat “later” hoeft niet per se dé pensioendatum te zijn en volgens een vast stramien uitbetaald te worden.

De Nederlandse Orde van PensioenDeskundigen (NOPD) geeft in haar Lentestatement aan dat er, gezien de demografische ontwikkelingen, de toekomstige arbeidskrapte én de inmiddels algemene wens en noodzaak tot individualisering en flexibilisering meer met ‘pensioen(geld)’ gedaan moet kunnen worden.

De NOPD noemt de volgende opties:

• Pensioengeld aanwenden voor aankoop of aflossing hypotheek eigen woning.

Dit kan zowel met de premie (werkgevers- en werknemersdeel) als met het opgebouwde pensioengeld.

•  Pensioengeld gebruiken voor een sabbatical, zorg- of studieverlof.

Een 53-jarige mag best twee jaar pensioeninkomen gebruiken voor omscholing om het zodoende langer op de arbeidsmarkt vol te houden. Feitelijk is dit de oude Levensloopregeling. Het probleem daarmee was de deelname en vooral de aanwending. Pensioen(geld) is er en de mogelijkheden om die in overleg met de werkgever aan te wenden, moeten dus verbeterd worden. Daar waar het een eigen keus is, speelt dit uiteraard geen rol.

• Pensioengeld benutten als (start)kapitaal voor een eigen bedrijf.

Inderdaad ‘risicovol’, maar wie niet waagt die niet wint. Interessant om te onderzoeken dus.

• Na pensioendatum een deel als lumpsum uitkeren.

Gewoon om direct leuke dingen mee te doen. Uiteraard moet er een acceptabel pensioen overblijven.

• Na pensioendatum doorbeleggen met pensioengeld.

Waarom staatssecretaris Klijnsma dit niet voortvarend regelt – en daarmee diegenen die nú pensioen moeten aankopen ontziet – is ons een raadsel. De optie om eerst een uitkering aan te kopen tot bijvoorbeeld 2016, ervan uitgaande dat de wetgeving inzake doorbeleggen na pensioendatum dan geëffectueerd is, is toch niet zo moeilijk?

• Moet pensioen nog wel levenslang?

Dat is bancair lijfrentesparen toch ook niet meer? En als dat moet, dan toch niet meer binnen 100 : 75? Een minimaal resterende pensioenuitkering van maximaal de hoogte van de AOW lijkt ons voldoende.

•  Waarom mag een ZZP’er zijn pensioengeld niet ‘bij’ zijn lijfrentepot stoppen?

Met inderdaad als gevolg dat het hele ‘pensioenkapitaal’ dan in 20 jaar (+) ‘opgemaakt’ kan worden. Het gevolg kan/moet zijn integratie van de 2e en 3e pijler.

• Na pensioendatum hernieuwde keuzes kunnen maken.

Uitgaande van deeltijdpensioen vanaf 60 jaar beslaat de pensioenperiode al gauw een periode van 25 tot 30 jaar. Daarin kan veel veranderen. Mensen moeten hernieuwde keuzes kunnen maken inzake levenslang, hoog/laag en uitruil.

• Indexatie (ook voorwaardelijke) misschien tijdelijk?

Die mogelijkheid moet overwogen worden of ter keus van de deelnemer zijn.

Nieuw systeem onvoldoende gebaseerd op pensioenkennis

De NOPD is sceptisch over de voortvarendheid waarmee het nieuwe pensioenstelsel wordt ingevuld. “Het gaat te traag en is onvoldoende gebaseerd op doorwrochte pensioenkennis. Pensioenkennis anno 2015 gaat van de (sociale) verplichtstelling tot techniek bij doorbeleggen na pensioendatum, van waardeoverdracht tot pensioen na echtscheiding, van het belang van de gewone (jongere & oudere/gepensioneerde) werknemer tot ZZP’er en DGA. We wachten in dit kader uiteraard met grote interesse de brief van Staatssecretaris Wiebes af inzake de toekomst van pensioen in eigen beheer.

De NOPD staat voor kennis. Op basis van deze (basis)kennis zijn we creatief en innovatief. De NOPD zal de komende tijd daarom blijven ‘duwen’ om pensioen sneller en beter door te ontwikkelen. Dat is in het belang van iedereen. Iedereen die daarvan gebruik maakt realiseert nu en later een beter pensioen.”