Meer zzp’ers bouwen pensioen op

De helft van de zzp’ers bouwt, naast de AOW, pensioen op en heeft daarmee inkomen voor later geregeld: een groei van 19% ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer in opdracht van Nationale-Nederlanden.

“De zzp’er wordt zich steeds meer bewust van zijn pensioen,” aldus Ferd Beukers, financieel expert bij Nationale-Nederlanden. In 2015 bedroeg het aantal zzp’ers dat, naast de AOW, pensioen opbouwde 42%. Het zzp-pensioen bestaat uit vijf pijlers, waaronder de AOW, lijfrente en vermogen.

De meeste zzp’ers regelen hun pensioen door te sparen. Meestal doen ze dit via een spaar- en/of beleggersrekening (42%) of een bankspaarregeling (32%). Ook populair zijn de lijfrenteregelingen (39%) en de fiscale oudedagsreserve (37%). Tevens ziet een deel van de zzp’ers de hypotheekvrije woning of de overwaarde van de woning als pensioen. Tot slot bouwt een klein deel van de zzp’ers pensioen op in eigen beheer, via de BV (14%).

(Bron: Nationale-Nederlanden)