Legal & General: verruim regels nieuw-regime verzekeringen

Fiscale faciliteiten die wel voor oud-regime verzekeringen moeten ook gaan gelden voor nieuw-regime verzekeringen. Dat vindt directeur Arno Dolders van Legal & General.

Kortlopend

De verzekeraar denkt daarbij aan de mogelijkheid om ook bij nieuw regime lijfrenteverzekeringen kortlopende lijfrentes te kunnen aankopen. ‘Dit is in deze tijd van zeer lage rentes voor veel consumenten een alternatief om bijvoorbeeld de extra tijd tot de ingangsdatum van de AOW-uitkering te overbruggen’ stelt Dolders. Ook de mogelijkheid om jaarlijks opnieuw de hoogte van de lijfrente te bepalen past volgens Dolders bij een samenleving waarin arbeid steeds flexibeler wordt. ‘Voor 2020 wordt verwacht dat 14% van de beroepsbevolking bestaat uit ZZP’ers. Daarbij hoort ook fiscale flexibiliteit.’

Miljarden

Verder doet Dolders een oproep aan het intermediair om klanten actief benaderen, in het geval een lijfrentepolis expireert. De komende tijd expireert volgens Legal & General voor tientallen miljarden aan lijfrentekapitaal. Dolders signaleert een kloof tussen de verwachtingen die consumenten hadden ten tijde van het afsluiten van de verzekering en de huidige actuele omstandigheden. Hij doelt daarbij op de afgekoelde huizenmarkt, de lage rente op spaargeld, de problemen bij pensioenfondsen en de verhoogde AOW-leeftijd. ‘Voor een groot deel van de consumenten komt het moment van expiratie van het lijfrentekapitaal, gelet op hun huidige situatie, te vroeg.’

Voorlichting

Legal & General heeft voorlichtingsmateriaal ontwikkeld, dat adviseurs (digitaal) kunnen gebruiken om klanten voor te lichten en te attenderen op de noodzaak advies in te winnen. Het gaat hierbij onder meer om een video en een brochure gericht op de consument. Dolders: ‘Het overgrote deel van de consumenten realiseert zich nauwelijks wat hun keuzes zijn, wanneer zij van de verzekeraar een brief krijgen dat hun lijfrentekapitaal expireert.’ Vanwege de complexiteit wordt advies rondom expirerende lijfrentes ten onrechte vaak achterwege gelaten, alsof het alleen maar gaat om de hoogste maandelijkse uitkering, aldus Dolders.

Bron: persbericht Legal & General