Landschap pensioenuitvoerders gaat drastisch veranderen

Als gevolg van individualisering, bijsparen en keuzevrijheid zal de pensioenmarkt evolueren van B2B en B2I-markt (Business to Institution) naar een B2C-markt.

Eric Landwaart, Managing consultant bij onderzoeksbureau GfK (links op de foto) en Stephan Linnenbank, partner bij adviesbureau Sia Partners belichten een aantal onderwerpen uit de GfK Pensioenmonitor.

“ Waar maar weinigen publiekelijk bij stil staan zijn de gevolgen die de huidige en toekomstige ontwikkelingen hebben voor de uitvoerders van pensioenregelingen van dit moment; verzekeraars, pensioenfondsen en PPI’s. SIA Partners en GfK zien het pensioenlandschap de komende jaren drastisch veranderen. Dit blijkt ook uit de GfK Pensioenmeter. Nieuwe toetreders gaan het speelveld betreden en het marktmechanisme zal fundamenteel wijzigen.

Op dit moment is er nog geen enkele zekerheid over hoe het pensioenstelsel zal veranderen. Over een ding zijn de meeste deskundigen het echter wel eens. Het nieuwe stelsel zal meer ruimte en keuzevrijheid bieden voor het individu. Dit zal zich vooral gaan uiten op twee vlakken: meer individuele pensioenopbouw en meer individueel bijsparen.

Meer individuele pensioenopbouw

Uit de Pensioenmonitor van GfK komt naar voren dat de penetratie van DC-regelingen aan het toenemen is. Ongeveer 50% van alle nieuw afgesloten pensioencontracten in 2013 waren DC contracten. De verwachting is dat deze trend de komende jaren zal doorzetten. Zelfs in de kringen van bedrijfstakpensioenfondsen staat men open voor meer individueel pensioensparen.

Meer individueel bijsparen

Ook blijkt dat er een groeiende ontvankelijkheid is voor bijsparen voor pensioen. Dit staat nog los van de aftopping van de pensioenopbouw per 2015. Naar verwachting zal een deel van de werknemers de verminderde pensioenopbouw willen compenseren via netto pensioenopbouw. Indien de overheid in de komende jaren besluit om de aftopping nog verder naar beneden door te zetten zal dit aantal alleen nog maar gaan toenemen.

Uit de GfK Pensioenmonitor blijkt dat bijsparen nu voornamelijk plaatsvindt bij de banken, 56% kiest voor een spaarrekening of deposito en 15% voor (lijfrente) banksparen. Verwacht mag worden dat banken en verzekeraars zich vol in de strijd zullen gooien voor het ‘netto pensioensparen’. Zeker als de aftopping verder omlaag gaat, wordt dit een zeer interessante markt. Een markt waar banken en verzekeraars euro’s kunnen afsnoepen van de pensioenfondsen.

De pensioenmarkt in 2020

Op basis van wat nu al bekend is kunnen we stellen dat de pensioenmarkt sterk zal veranderen. Als gevolg van individualisering en keuzevrijheid zal de pensioenmarkt meer het karakter gaan krijgen van een B2C-markt. Dit waar het nu voor al een B2B- of zelfs een B2I-markt (Business to Institution) is. Dit vergt voor de gevestigde spelers op de markt het aanleren van nieuwe vaardigheden. Banken hebben als nieuwe toetreders een perfecte uitgangspositie. Ze beschikken over het marketing- en distributie apparaat om individuele deelnemers over te halen bij hen producten af te nemen. Iets waar de pensioenfondsen en hun uitvoerders nog ver vandaan zijn. Verzekeraars beschikken ook (deels) over deze vaardigheden maar kampen nog met een imagoprobleem.

Onze verwachting is dan ook dat ongeacht hoe het nieuwe pensioenstelsel er straks uit komt te zien pensioenfondsen en verzekeraars meer en meer de partijen zullen zijn die de verplichte regeling aanbieden en uitvoeren. Banken zullen de winnaars zijn in de aanvullende regelingen en naarmate de aftopping sterker wordt, zullen ze een steeds groter deel van de gevestigde orde afsnoepen.

Communicatie zal hoe dan ook het belangrijkste aandachtsgebied zijn in de komende jaren. Ondanks alle media-aandacht, denkt 82% van de Nederlanders nog steeds dat hun pensioen 70% van het laatste verdiende salaris bedraagt. Wie het best in kan spelen op deze volstrekt irreële illusie, en hiervoor een gepaste oplossing kan bieden, is dé winnaar van de Pensioenmarkt van 2020.”

Het volledige artikel is te vinden op de website van GfK