Laat niet de pensioenuitvoerder de werknemers informeren

Negen van de tien keer communiceert de pensioenuitvoerder over pensioenen. En negen van de tien keer is die informatie niet duidelijk.

Vaak schetst de uitvoerder een algemeen beeld waar jouw werknemer zich niet in herkent. De boodschap komt dan niet aan en kan zelfs leiden tot meer onduidelijkheid. Het advies van Jan Willem Dirkse (Mercer Marsh Benefits) aan werkgevers is dan ook: “Neem daarom zelf het heft in handen en stem – al dan niet samen met een adviseur – je communicatie af op de specifieke situatie van jouw werknemers en met betrekking tot de situatie in jouw bedrijf.”

Het overlaten van de informatie aan de pensioenuitvoerder is één van de vijf valkuilen waarin een werkgever niet moet trappen, aldus Dirkse op de website van Management Team (www.mt.nl).

“Werknemers informeren over hun pensioen is een beetje vergelijkbaar met het afsluiten van een verzekering of het doen van je belastingaangifte. Niet per se leuk, maar wel noodzakelijk om problemen te voorkomen.

Zonde, want als we werknemers informeren over hun pensioen is dat een kans om met hen in gesprek te raken. Zien we het als noodzakelijk kwaad, dan heeft communiceren zelden het gewenste effect. Goede informatie en communicatie over pensioenen verhoogt het bewustzijn van werknemers over arbeidsvoorwaarden én resulteert in meer betrokkenheid.”

Wat de werkgever dan vooral niet moet doen is:

  • denken dat de werknemers geen behoefte hebben aan pensioeninformatie
  • te weinig tijd nemen om de werknemers te informeren. “Geloven dat je werknemers in één bijeenkomst kunt bijpraten over hun pensioen, is ijdele hoop.”
  • de communicatiemiddelen niet op elkaar afstemmen
  • de werknemers altijd op dezelfde manier informeren. “Als je maar vaak genoeg een brief naar je werknemers stuurt met inhoud die saai is of complex, dan is de kans groot dat de boodschap op den duur niet meer overkomt. Zorg ervoor dat je de aandacht van je werknemers vasthoudt.”

GEEN REACTIES