Kwart van bedrijfsschades wordt veroorzaakt door branden en explosies

© Pixabay

Branden en explosies zijn nog steeds de grootste schadeveroorzakers voor bedrijven. Daarnaast worden cyberrisico’s en nieuwe technologieën een groeiende schadefactor. Dat meldt Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) na recent onderzoek naar schadeclaims in de afgelopen vijf jaar. In de top 10 van schadeposten die AGCS opstelde, heeft het merendeel een technische of menselijke oorzaak. Storm is de enige natuurlijke schadeveroorzaker.

Voor de laatste Global Claims Review analyseerde AGCS 470.000 claims uit 200 landen over de afgelopen vijf jaar, met een totale waarde van 58 miljard euro. De top 10 van grootste schadeveroorzakers bestaat uit: branden/explosies (24%), vliegrampen (14%), productie- en onderhoudsfouten (8%), stormen (7%), defecte producten (6%), beschadigde goederen (5%), uitval van machines (5%), waterschade (3%), schipbreuk (2%), en beroepsaansprakelijkheid (2%).

Minder vergevingsgezind
Bedrijven moeten navigeren in een steeds complexer wordend risicolandschap, waarschuwt het rapport. “Ze moeten zich niet alleen teweerstellen tegen dreigingen van menselijke of natuurlijke oorzaak, ze hebben ook te maken met een minder vergevingsgezinde omgeving, zowel op wettelijk als op juridisch gebied. Daarnaast zijn er nieuwe risico’s, veroorzaakt door ons groeiende vertrouwen in technologie.”

Domino-effect
“In de huidige geglobaliseerde zakelijke markt worden financiële verliezen steeds vaker veroorzaakt door geografische waardenconcentratie – vaak in gebieden die aan risico’s blootgesteld zijn – en van het domino-effect van leveringsketens en -netwerken”, zegt Philipp Cremer, Global Head of Claims van AGCS. “Nieuwe technologieën zullen naast voordelen ook risico’s en claims met zich meebrengen. Aan de andere kant geven ze de mogelijkheid om verliezen te voorkomen en te verminderen en om het schaderegelingsproces van onze klanten te verbeteren.”

Bron: AGCS