Kassa en Geldbelangen bereiden megaclaim tegen banken voor

© Pixabay

Afgelopen weekend was niet goed voor het imago van banken. Rob Goedhart van de Stichting Geldbelangen heeft samen met tv-programma Kassa berekend dat banken mogelijk 500 miljoen tot 1 miljard euro aan te veel berekende rente moeten terugbetalen aan consumenten.

Het gaat om ABN Amro, Santander, Vesting Finance/Hollandsche Disconto Voorschotbank en Crédit Agricole Consumer Finance. Deze banken hebben rente berekend op doorlopende kredieten die niet in de pas liep met de marktrente. Alle drie deze banken zijn de afgelopen weken in beroep gegaan tegen uitspraken van het Kifid. In afwachting hiervan heeft het Kifid besloten om de behandeling van bijna 40 soortgelijke klachten tegen deze drie banken en hun dochterbedrijven voorlopig aan te houden. De behandeling van de overige 60 klachten over het rentetarief op doorlopend krediet gaat wel door.

Kern in alle drie de uitspraken (GC 2020-550; GC 2020-622; GC 2020-659) is dat consumenten mogen verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd van dat krediet in de pas zal blijven met de relevante marktrente. Deze uitspraken zijn in lijn met eerdere uitspraken tegen Crédit Agricole Consumer Finance die uiteindelijk resulteerden in een compensatieregeling voor dat hele concern.

In de uitzending voert Kassa (BNNVARA) consumenten op die jarenlang vrijwel alleen maar rente hebben betaald en amper hebben afgelost. “Opvallend genoeg verhoogde ABN Amro de rente op de kredieten na 2008, terwijl de Europese Centrale Bank de marktrente op dat moment juist verlaagde vanwege de financiële crisis. Die stijging was in 2011 nog gaande, terwijl de Ombudsman van het Kifid toen al opmerkte dit niet wenselijk te vinden”, melden Kassa en Geldbelangen.

Ook het Kifid krijgt een veeg uit de pan. Dit stelde “in het belang van de zaak” beroep open tegen de onderhavige uitspraken, op grond van artikel 2.2 a. uit het Reglement Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening. In dat geval is in het reglement niets geregeld over het dragen van kosten voor de consument. Advocaat financieel recht Harm Jan Tulp: “Dat had het Kifid niet hoeven te doen. Banken hadden ook zelf in beroep kunnen gaan (op grond van artikel 2.2. c. uit datzelfde reglement). In dat geval had de bank onder meer de juridische kosten van de consument moeten betalen.”

Kifid-voorzitter Eveline Ruinaard meldt in de uitzending dat het klachteninstituut inmiddels bezig is de algemene voorwaarden te wijzigen zodat consumenten in zo’n geval niet meer hoeven op te draaien voor de proceskosten. De ABN AMRO laat in een reactie weten bereid te zijn bij te dragen aan de proceskosten.

SP-Tweede Kamerlid Mahir Alkaya, gast in de uitzending, noemt het beroep van de banken een “uitputtingstactiek” ten opzichte van de klagers. Hij meldt verder dat zijn partij bezig is een zwartboek samen te stellen over het Kifid.

Bron: Kassa, Stichting Geldbelangen