Januaristorm drukt schaderesultaat NN in het rood

NN Group wordt volledig eigenaar van ABN Amro Levensverzekering N.V.

De schade als gevolg van de januaristormen zorgde voor een negatief schaderesultaat bij verzekeraar Nationale-Nederlanden in het eerste kwartaal.

In totaal bedroeg deze schade volgens NN €56 mln. Daardoor kwam het technisch verzekeringsresultaat over het eerste kwartaal van 2018 uit op €39 mln negatief, tegenover een positief resultaat van €30 mln in dezelfde periode vorig jaar. De combined ratio steeg van 95,9% naar 106,3%, maar zonder het effect van de stormschade zou de ratio uitkomen op 98,6%.

Dat is derhalve nog altijd een verslechtering vergeleken met 2017. Onder meer door een lagere winst uit inkomensverzekeringen vanwege hogere claims bij zowel individuele AOV’s als uit collectieve WGA- en WIA-verzekeringen. Ook het resultaat op motorrijtuigenverzekeringen verslechterde naar €7 mln negatief. Betere resultaten haalde NN bij de varia-portefeuille.

Leven
Het levenbedrijf laat wat wisselende resultaten zien. De operationele winst kwam iets lager uit op €220 mln vanwege relatief hoge dividendinkomsten in het eerste kwartaal van vorig jaar. Verder zorgde enerzijds de overname van Delta Lloyd voor hogere inkomsten uit provisies en premiegerelateerde inkomsten, maar werd dit aan de andere kant gedrukt door lagere marges in het pensioenbedrijf. De nieuwe productie daalde van €202 mln naar €143 mln vanwege een lager volume aan verlengingen van collectieve pensioencontracten.

Bank
De hypotheekproductie van NN Bank lag met €1,5 mrd op een wat hoger niveau vergeleken met de afgelopen kwartalen. De totale hypotheekportefeuille kwam evenwel lager uit vanwege aflossingen (€0,4 mrd) en de verkoop van een portefeuille (€1,1 mrd). Het bij NN Bank gestalde spaargeld blijft gestaag doorgroeien en bedraagt nu €14,4 mrd. Uit de cijfers wordt wel duidelijk dat veel spaarders NN zien als een plek waar overtollig spaargeld tijdelijk gestald wordt (vooral door de iets hogere rente). Het bedrag aan opgenomen spaargeld ligt in het afgelopen jaar maar fractioneel lager vergeleken met het ingebrachte geld.

Dankzij positieve marktontwikkelingen en het genereren van bedrijfskapitaal steeg de Solvency II ratio van 199% eind 2017 naar 213%. De verzekeraar heeft nu ruim €1,6 mrd in kas, tegen €1,4 mrd eind vorig kwartaal.

De integratie van Delta Lloyd ligt op schema, aldus CEO Lard Friese. Ook de eerder aangekondigde kostenreductie van 350 miljoen euro, te behalen voor 2020, verloopt vlot. Het bedrijf heeft inmiddels voor 175 miljoen euro kunnen snijden en loopt daarmee voor op het eigen schema. Friese kondigde daarom een extra bezuiniging aan van 50 miljoen euro, waarvan de helft eind dit jaar behaald moet zijn.