Inkoopbeleid zorgverzekeraars onduidelijk

© Consumentenbond

Zorgverzekeraars zijn verplicht hun inkoopbeleid per 1 april te publiceren (op hun website). Onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat de gegeven informatie voor consumenten onduidelijk en slecht vindbaar is.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Zorgverzekeraars geven de informatie over hun inkoopbeleid wel op de websites, maar we moeten er vaak erg goed naar zoeken. Het is daarnaast volslagen onduidelijk of de verzekeraars zich aan hun eigen beleid houden. Niemand controleert dat, ook de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) niet. Wij dringen er bij de NZa op aan dat ze het inkoopbeleid achteraf controleren en dat ze handhaven als zorgverzekeraars hun beloftes niet nakomen. Op 19 november aanstaande moet voor consumenten duidelijk zijn welke zorgaanbieder is gecontracteerd (of niet). De laatste jaren is deze datum niet gehaald, wat consumenten in grote onzekerheid liet. De Consumentenbond eist dat als de contractering tussen zorgverzekeraars en -aanbieders niet rond is op 19 november, de verzekerde ook een langere termijn het recht krijgt om zijn verzekering op te zeggen (dus ook nog na 1 januari). Desnoods via een wijziging van de zorgverzekeringswet.’

De informatie die de Consumentenbond vond over het inkoopbeleid is soms ellenlang. Zo heeft Zilveren Kruis meer dan 130 pagina’s nodig om zijn inkoopbeleid uit te leggen. Ook zijn de teksten soms moeilijk te begrijpen. Of de informatie is juist weer te algemeen.

(Bron: Consumentenbond)

GEEN REACTIES