Helft ondernemers vermoedt verzuimfraude bij medewerkers 

De helft (47%) van de Nederlandse ondernemers en HR-verantwoordelijken in het MKB kent gevallen waarbij het sterke vermoeden bestaat dat een medewerker misbruik maakt van de sociale voorzieningen rond langdurig verzuim. Ook weten veel ondernemers niet wat ze wel en niet mogen vragen als een medewerker zich ziekmeldt. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van verzekeringsmakelaar en risico-adviseur Aon Nederland onder ruim 150 ondernemers en HR-professionals die binnen hun MKB-organisatie (10 – 250 medewerkers) voor het verzuimbeleid verantwoordelijk zijn.

De kennis van Nederlandse ondernemers en HR-verantwoordelijken in het MKB over de regels voor langdurig verzuim schiet danig tekort. Slechts de helft (51%) weet precies welke informatie bij wie aangeleverd moet worden als een medewerker (langdurig) ziek is. Door dat gebrek aan kennis lopen MKB’ers onnodige financiële risico’s: de kosten van een langdurig zieke medewerker kunnen over een tijdsbestek van twaalf jaar oplopen tot 200.000 euro. Aon stelt dat met de juiste maatregelen fraude en onnodige kosten goed te zijn voorkomen.

“Ondernemers denken vaak dat ze om privacy-redenen niet mogen doorvragen als een werknemer zich ziekmeldt,” zegt Daniel Rijnbeek, Managing Consultant bij de afdeling Corporate Wellness van Aon Nederland. Dat is een misvatting: een werkgever mag alles vragen. De medewerker is alleen niet tot antwoorden verplicht. Rijnbeek ziet in de praktijk dat doorvragen en het tonen van betrokkenheid langdurig verzuim kan voorkomen. Maar liefst 61% van het langdurig verzuim heeft een niet-medische oorzaak. “Een werkgever die weet wat er speelt, kan zijn medewerkers ook beter helpen,” aldus Rijnbeek. “Meestal waardeert een medewerker het juist als zijn werkgever begrip toont voor zijn situatie.”

Langdurig verzuim voorkomen
Bij het voorkomen van ziekteverzuim leggen werkgevers nog vaak de focus op medische preventie, zoals een preventief medisch onderzoek, gezond eten in de kantine of het stimuleren van sporten, stelt Aon. Zulke maatregelen zijn een prima wapen tegen chronische welvaartsziekten, maar bieden geen oplossing voor verzuim dat privéproblemen als achterliggende oorzaak heeft. Om langdurig verzuim met een niet-medische oorzaak te voorkomen, geeft Aon werkgevers drie tips:

1.    Toon oprechte interesse.
2.    Blijf in gesprek.
3.    Bespreek met een zieke medewerker wat hij of zij nog wél kan.

Onderschrift: Om MKB’ers op de risico’s van langdurig verzuim te wijzen, voerde Aon eerder deze maand een stunt uit met een ziekenhuisbed dat aaneen directieauto gekoppeld was.

 

GEEN REACTIES