Grote beleggers hebben vertrouwen in moederbank Knab

Aegon Bank heeft ondanks een moeilijk 2018 toch het vertrouwen van de grote institutionele beleggers gekregen.

Dat blijkt uit een succesvolle plaatsing vorige week van zogeheten ‘senior subordinated notes’. Deze schuldpapieren maken deel uit van wetgeving omtrent het Europees resolutiemechanisme, waar bij een faillissement van een bank in de eerste plaats vooral beleggers worden geraakt. Dit schuldpapier is een aanvulling op het al aanwezige vereiste kapitaal. Veel banken in Europa hebben al dit type schuldpapier uitgegeven in het afgelopen jaar. Aegon Bank plaatste voor €500 mln aan deze leningen bij grote beleggers en meldde dat de inschrijving zelfs vijf keer overtekend was.

Behalve met de activiteiten rond Knab is Aegon Bank actief op het vlak van beleggen in hypotheken. De bank beleefde in 2018 een moeizaam jaar, zo meldde Findinet eerder. De winst duikelde fors omlaag en moederbedrijf Aegon Nederland moest met €50 mln bijspringen. Onder zware druk van de Raad van Commissarissen werd het risicomanagement flink op de schop genomen. De grote interesse van institutionele beleggers laat zien dat vanuit deze kant er voldoende vertrouwen is in de uitgezette koers, dit ondanks het relatief bescheiden rentepercentage van 0,73%. Dat is zelfs iets lager dan het vergelijkbare schuldpapier van Rabobank en maar liefst 1,3 procentpunt lager dan dat van NIBC.

Aegon Bank schrijft in een toelichting dat het voor de komende tijd ‘groeiambities’ heeft en dat het uitgegeven schuldpapier is bedoeld om meer spreiding aan te brengen in de funding van de bank.