Gevaarlijk rijgedrag leidt tot meer aansprakelijkheid bij ongeval

Gevaarlijk rijgedrag leidt tot meer aansprakelijkheid bij ongeval
© music4life, Pixabay

DAS noteert meer ongelukken in het verkeer en meer gevaarlijk en agressief rijgedrag. Rechters calculeren dit al in, door bij aanrijdingen meer bewijslast bij de roekeloze rijder neer te leggen, waarschuwt de juridisch dienstverlener.

Het aantal ongevallen in het verkeer neemt toe. Bij DAS steeg het aantal meldingen van verkeersongevallen zonder letsel met 4% in 2023 vergeleken met 2022, en met letsel 6%. Een van de oorzaken is het steeds drukkere verkeer. Andere belangrijke oorzaak is dat bestuurders steeds vaker gevaarlijk, riskant en agressief rijgedrag vertonen, aldus DAS.

Telefoongebruik

‘Telefoongebruik, rijden met veel te hoge snelheid, onnodig de bocht afsnijden, bumperkleven, rijden in verboden rijrichting, het negeren van een doorgetrokken streep/verdrijvingsvlak en rijden onder invloed van alcohol, drugs of lachgas, het speelt steeds vaker een rol bij het ontstaan van verkeersongevallen’, zegt Rembrandt Groenewegen, jurist Verkeer & Letsel bij DAS.

Mensen zijn ongeduldiger, hebben minder begrip voor elkaar of moeten door drukte snel op de plaats van bestemming zijn. ‘De meeste mensen weten wel dat dit rijgedrag een boete of andere strafrechtelijke gevolgen kan hebben, maar wat de meesten niet beseffen is dat gevaarlijk, riskant of agressief rijgedrag ook gevolgen kan hebben voor het aandeel eigen schuld en aansprakelijkheid als je betrokken raakt bij een verkeersongeval’, geeft Groenewegen aan.

Bewijslast omdraaien

‘Wij zien dat rechters hier steeds meer rekening mee houden. Als dit gevaarlijke rijgedrag met overtuigend bewijsmateriaal is aangetoond, dan zijn rechters vaker geneigd de bewijslast om te draaien.’

‘Verleent een bestuurder bijvoorbeeld geen voorrang, maar keek de partij die voorrang had, voorafgaand aan het ongeval op zijn telefoon of reed hij te hard, dan moet laatstgenoemde partij bewijzen dat het ongeval ook was gebeurd als hij niet op zijn telefoon keek of te hard had gereden. Dat is erg moeilijk om te bewijzen, waardoor de bestuurder vaak (gedeeltelijk) aansprakelijk is.’

Bron: DAS

GEEN REACTIES