Gepensioneerden spannen kort geding aan tegen Bedrijfspensioenfonds Landbouw

De vereniging van gepensioneerden MijnLandbouwPensioen heeft deze week een kort geding aangespannen tegen Bedrijfspensioenfonds Landbouw (BPL). Volgens de gepensioneerdenvereniging heeft BPL onrechtmatig één bestuurder benoemd namens de gepensioneerden. Via de rechter wil de vereniging afdwingen dat de gepensioneerden twee bestuurders mogen aandragen.

Te grote risico’s genomen
De gepensioneerdenvereniging vindt dat de belangen van de gepensioneerden in het nauw zijn gekomen. ‘BPL heeft de afgelopen 10 jaar te grote risico’s genomen. Daar komt een zeer ongezonde verhouding tussen kostprijs en premies bij, waardoor er in 10 jaar €800 miljoen minder aan premie is ontvangen dan de echte kostprijs van de toegekende pensioenen’, meldt de vereniging in een persbericht. Door de grote risico’s en lage premies is de kans groot dat de pensioenen in de komende jaren gekort moeten worden.

Dit is ook nadelig voor jongeren die nu pensioen opbouwen: ‘De toegezegde pensioenen zijn niet realistisch als er geen eerlijke prijs voor wordt betaald. Als BPL tot kortingen moet overgaan zal dat ook het toekomstig pensioen raken van iedereen die nog met pensioen moet gaan.’

Met een extra bestuurder namens de gepensioneerden hoopt de vereniging het tij te keren. ‘We maken ons sterk om stevige kandidaten voor te dragen voor het bestuur en als het even kan iemand die zelf een pensioen van BPL ontvangt.’ De vereniging heeft naar eigen zeggen gedegen, professionele kandidaten die hun sporen ruimschoots verdiend hebben pensioengebied.

BPL beheert ruim €16 miljard voor ruim 100.000 actieve deelnemers, 60.000 gepensioneerden en bijna een half miljoen mensen die in het verleden bij BPL pensioen hebben opgebouwd.

Bron: MijnLandbouwPensioen, vereniging voor gepensioneerden