Gedragscode Behandeling Letselschade 2012

Verzekeraars hebben ingestemd met de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) 2012: een geactualiseerde en verbeterde versie van de GBL uit 2006.

Deze gedragscode is gericht op een persoonlijke bejegening van het slachtoffer en een verbetering van het proces van de afhandeling van letselschade.

De geactualiseerde GBL 2012 bestaat uit tien gedragsregels die het belang van het slachtoffer centraal stellen, een chronologische indeling, verwijzingen naar ‘good practices’, jurisprudentie en een korte weergave van het medische beoordelingstraject.

De Letselschade Raad heeft de aanpassingen gecoördineerd aan de hand van opgedane ervaringen en inzichten binnen de aansprakelijkheids- en rechtsbijstandverzekeraars in overleg met betrokken beroepsgroepen, zoals de ANWB, de Stichting Personenschade Instituut van Verzekeraars, Slachtofferhulp Nederland, letselschade-experts (NIVRE) en de vereniging van geneeskundig adviseurs in verzekeringszaken (GAV).

De gedragscode draagt bij aan het streven van alle partijen naar een voortvarende, klantgerichte en duidelijke afhandeling van letselschade.