Extra uitvoerder voor lijfrente

© Pixabay

Het kabinet wil dat ook beleggingsondernemingen fiscaal gefaciliteerde lijfrenteproducten moeten kunnen aanbieden. Dat is één van de voorstellen in het Belastingplan 2017.

Op dit moment zijn verzekeraars, banken, beheerders van beleggingsinstellingen en beheerders van instellingen voor collectieve beleggingen in effecten (icbe’s) al toegelaten aanbieders voor (netto)lijfrenten waarvoor een fiscale faciliteit geldt.

Om de keuzemogelijkheden voor klanten te vergroten, stelt het kabinet voor om ook beleggingsondernemingen aan te wijzen als toegestane aanbieders van fiscaal gefaciliteerde lijfrenteproducten. Deze beleggingsondernemingen staan onder financieel toezicht van DNB en de AFM en moeten zich derhalve houden aan de Wft-regelgeving.

Beleggingsondernemingen richten zich tot nu toe vooral op het verwerken en uitvoeren van beleggingsorders en op vermogensbeheer, maar mogen binnenkort dus ook fiscaal gefaciliteerde lijfrenteproducten aanbieden.

Bron: Aegon Adfis