AXA neemt XL Group over en zet in op schadeverzekeringen

De Franse verzekeraar AXA neemt XL Group over, een internationale verzekeraar en herverzekeraar op het gebied van schade- en ongevallenverzekeringen, gevestigd op Bermuda. De fusieovereenkomst is unaniem goedgekeurd door de besturen van AXA en XL Group. De totale overnamesom bedraagt 15.3 miljard dollar (12.4 miljard euro) en wordt volledig in contanten betaald.

De verzekeraar noemt de overname in een persbericht ‘Een grote stap vooruit in de strategische reis van AXA’. Thomas Buberl, Chief Executive Officer van AXA, zegt: “Dit is een unieke strategische kans voor AXA om zijn businessprofiel te verschuiven van hoofdzakelijk Leven en Sparen naar voornamelijk schade- en ongevallenverzekeringen (P&C), en om de nummer 1 wereldspeler te worden in P&C Commercial lines, gebaseerd op bruto geboekte premies.

“De transactie biedt significante waardecreatie op de lange termijn voor onze stakeholders, met toegenomen risicospreiding, een hoger cash overboekingspotentieel en versterkte groeimogelijkheden. Het nieuwe AXA herijkt zijn profiel richting verzekeringsrisico’s en weg van financiële risico’s. Onze gecombineerde P&C Commercial lines activiteiten zullen een sterke positie hebben in de grootzakelijke markt en in het hogere segment van de middenmarkt, inclusief in special lines en in herverzekeringen.”

XL Group is opgericht in 1986. Het heeft een sterke positie op het gebied van schade- en ongevallen verzekeringen in Noord Amerika, Europa, bij Lloyd’s en in het verre oosten. Het bedrijf boekte een bruto-omzet van 15 miljard dollar in 2017. Er werken wereldwijd 7400 mensen. In Nederland opereert XL Group onder de naam XL Catlin Services, met kantoren in Amsterdam en Rotterdam.

Bron: AXA

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.