ASR legt de hand op ‘Project-Volvo’

ASR neemt de levensverzekeringstak van VvAA over. Het gaat om 18.000 polissen met een omvang naar technische voorzieningen van €430 mln .

Het zoemde in markt al een tijdje rond als ‘Project-Volvo’, aldus het Financieele Dagblad vorige week. VvAA (vooral oudere lezers zullen de voormalige afkorting nog kennen als de Vereniging voor Arts & Auto) zocht een koper voor de eigen levensverzekeringsportefeuille. Ondanks de relatief hoge solvabiliteit van 430% kwam de directie van VvAA vorig jaar tot de conclusie dat de omvang van de portefeuille te klein was, waardoor deze erg gevoelig is voor de huidige marktkrimp. Het premie-inkomen daalde afgelopen jaar met bijna €4 mln naar €27,8 mln en ligt €13 mln lager vergeleken met 2016. Het gaat onder meer om overlijdensrisico- en lijfrenteverzekeringen.

ASR kwam voor VvAA als beste uit de bus als strategische partner. Binnen de samenwerking blijft VvAA levenproducten wel zelf aanbieden, maar stelt ASR deze producten nu in het vervolg samen. Daarnaast hebben beide partijen de intentie uitgesproken dat de dienstverlening aan VvAA-leden verder wordt uitgebreid. Dit wordt echter in het persbericht niet concreet gemaakt.

Behalve levensverzekeringen heeft VvAA ook een schadetak. Daarbij zijn vooral de onderdelen AOV (premie van €23 mln), medische aansprakelijkheid (€20 mln), motorrijtuigen (€29 mln) en rechtsbijstand (€18 mln) relevant.