ASR boekt succes in eerste helft 2017, schadetak springt eruit

A.S.R. wijzigt bestuursstructuur ter voorbereiding op overname Aegon Nederland

ASR heeft een uitstekend half jaar achter de rug. Het operationele resultaat is met 28,8% gestegen tot € 385 miljoen. Alle bedrijfsonderdelen dragen bij aan deze stijging. Vooral het resultaat van het Schadesegment valt op met een stijging van 71% tot € 106 miljoen. Het resultaat van het segment Leven komt uit op €314 miljoen, een toename van 14,6%. Ook de solvabiliteit is verbeterd. ASR overweegt om in het tweede halfjaar van 2017 voor 100 miljoen aan eigen aandelen in te kopen, mocht de Nederlandse staat deze van de hand doen.

Schade en Leven
In het segment Schade zijn de bruto geschreven premies in het eerste halfjaar gestegen met 5,6% tot € 1.474 miljoen, voornamelijk in P&C (property & casualty) en Ziektekosten. Zowel hogere volumes als premieverhogingen droegen hieraan bij. Het aantal verkochte Vernieuwd Voordeel Pakketten steeg met 33% ten opzichte van het eerste halfjaar in 2016.

In het segment Leven daalden de bruto geschreven premies tot € 848 miljoen; de acquisitie van NIVO Uitvaartverzekeringen vorig jaar is als een eenmalige koopsom (€ 323 miljoen) verwerkt. Exclusief eenmalige effecten, steeg de bruto geschreven premie met 3,4%, terwijl de periodieke premies vrijwel stabiel bleven.

Solvabiliteit
De Solvency II-ratio bedraagt nu 194%; een stijging van 5%-punt ten opzichte van eind 2016. De Combined ratio bedraagt 93,6% in H1, een verbetering van 2,8%-punt in vergelijking met H1 2016, met name gedreven door een sterke verbetering in P&C.

Het operationeel rendement op het eigen vermogen bedraagt 17,4% over H1, ruim boven de doelstelling ‘tot 12%’. De operationele lasten zijn € 1 miljoen gedaald tot € 283 miljoen; inclusief de extra kostenbasis als gevolg van acquisities.

Inkoop eigen aandelen
ASR streeft ernaar weer volledig te privatiseren. Bestuursvoorzitter Jos Baeten: “De Nederlandse Staat heeft haar belang in ASR in het eerste halfjaar in drie stappen succesvol teruggebracht tot circa 20%. Dit proces hebben wij ondersteund door in twee transacties voor in totaal € 153 miljoen eigen aandelen in te kopen. Om de volledige privatisering in een eventuele finale plaatsing zo goed als mogelijk te faciliteren overwegen wij om, boven ons eerder afgegeven commitment, een extra inkoop eigen aandelen te doen van circa € 100 miljoen bij eventuele finale plaatsing van het resterende belang van de Nederlandse Staat, die mogelijk in de tweede helft dit jaar plaats kan vinden. Inclusief dividend zou dan in totaal voor circa € 440 miljoen in 2017 aan aandeelhouders zijn uitgekeerd. Dit voornemen is afhankelijk van op dat moment geldende marktomstandigheden en een onverminderd sterke solvabiliteit.”

Bron: ASR