AFM waarschuwt consumenten tegen Florijn Duurzaam Wonen

AFM waarschuwt consument ten Florijn Duurzaam wonen
© Px

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt consumenten voor de handelspraktijken van Florijn Duurzaam Wonen B.V.. Dit bedrijf biedt in Nederland obligaties aan. De toezichthouder vermoedt dat Florijn Duurzaam Wonen bij het aanbieden van deze effecten consumenten onjuiste informatie verstrekt.

Florijn Duurzaam Wonen zegt op zijn website het geld van consumenten te gebruiken voor de aankoop van zonnepanelen en warmtepompen. De zonnepanelen en warmtepompen worden geplaatst bij huizenbezitters. De huizenbezitters betalen vervolgens aan Florijn Duurzaam Wonen een maandelijkse vergoeding voor het gebruik.

Er is echter sinds 14 april geen geld meer op de bankrekening van Florijn Duurzaam Wonen aanwezig, aldus de AFM. Dit terwijl consumenten tot die tijd €107.800 naar het bedrijf hebben overgemaakt. Hiervan is in totaal €43.500 contant opgenomen bij een geldautomaat. Daarnaast is in totaal €48.495 betaald aan personen die betrokken zijn bij Florijn Duurzaam Wonen. Daarmee is ruim 85% van de inleg van consumenten vermoedelijk niet besteed aan de aanschaf van zonnepanelen en warmtepompen.

Bron: AFM