Aantal verstrekte hypotheken voor het eerst in vijf jaar gedaald

© Pixabay

Het aantal verstrekte hypotheken is in het eerste kwartaal van 2018 met 3 procent gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017. De hypotheekomzet is daarentegen juist gegroeid met ruim 3 procent als gevolg van een sterk stijgende hypotheeksom. Dit blijkt uit de Hypotheekupdate van IG&H over het eerste kwartaal van 2018.

De gemiddelde hypotheeksom komt het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst boven de 300.000 euro. “Dit is een stijging van twee procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2017 en een stijging van zeven procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017. “De stijging van de hypotheeksom is hiermee de stuwende kracht achter de groeiende hypotheekomzet in het eerste kwartaal”, zegt Joppe Smit, Senior Manager Banking bij IG&H. De totale hypotheekomzet in het eerste kwartaal van 2018 bedraagt ruim 24 miljard euro.

Starters grootste dalers
In het eerste kwartaal van 2018 zijn er 80.000 hypotheken afgesloten. Dat is negentien procent minder dan in het laatste kwartaal van 2017, maar ook drie procent minder dan in het eerste kwartaal van 2017. De verstrekte hypotheken lopen jaar-op-jaar het sterkst terug onder starters (-11%). Ook onder de doorstromers loopt het aantal verstrekte hypotheken ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden terug (-2%). Het aantal oversluiters stijgt daarentegen met vier procent. “De positie van starters lijkt steeds verder te verslechteren. Waar in 2014 het aantal starters nog groter was dan de aantal doorstromers, zien we nu dat doorstromers ruim de helft van de markt vertegenwoordigen en starters nog iets minder dan een kwart”, aldus Smit.

Illustratief voor de moeilijke positie van starters zijn de uitkomsten van aanvullend onderzoek onder de klanten van hypotheekadviesketen Viisi. 47% van de starters heeft tegenwoordig financiële hulp van hun ouders nodig om een huis te kopen. Ze zijn daarbij gemiddeld 237 dagen op zoek en bieden gemiddeld 2,7 keer te laag op een huis voordat ze succesvol zijn in hun aankoop.

Daling marktaandeel grootbanken
De drie grootbanken (ABN AMRO, ING en Rabobank) blijven de top drie vormen, maar het marktaandeel loopt in het eerste kwartaal terug van 54 procent naar 52,7 procent. De daling komt vooral ten goede aan de minder grote banken als NIBC en Volksbank. De krimp in het marktaandeel van de drie grootbanken wordt vooral veroorzaakt door een teruglopend marktaandeel bij ING en Rabobank. ABN AMRO is de enige grootbank die in het eerste kwartaal een groei weet te realiseren en is daarmee ook gelijk een topgroeier, aldus IG&H.

Bron: IG&H

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.