De Sint koopt online; uw klanten (straks) ook?

Geef internet niet de kans uw gelijke te worden!

Aan het eind van de jaren ‘90 werd al voorspeld dat binnen tien jaar een groot gedeelte van de aankopen via internet zou plaatsvinden. Internet heeft waargemaakt dat aankopen eenvoudig en vaak ook nog goedkoper zijn. Ook de Sint doet inmiddels al jaren zijn inkopen online. In 2011 zorgde de goedheiligman voor een extra omzet bij online webwinkels van maar liefst 36%.

De belofte van internet

Ook ik ben een enthousiaste online consument, maar niet alleen omdat internet eenvoudig en goedkoper is. De reden waarom ik ben ‘overgestapt’ naar internet is, dat verkopers van winkels mij -en blijkbaar ook de Sint- geen toegevoegde waarde bieden. Sterker nog, ze zijn vaak opdringerig en komen met standaard verkooppraatjes.

De kennis van de consument is enorm toegenomen door de komst van internet, maar verkopers lijken stil te staan. De exacte wetenschap onder de motorkap hoeft een autoverkoper wellicht niet te kennen, daar is immers een monteur voor. Maar verder dan een aantal basale kenmerken opdreunen komt de gemiddelde autoverkoper niet. Laat staan dat ze u vragen gaan stellen! Hoe vaak is het u overkomen dat u bij het kopen van een auto of een keuken de verkoper moest uitleggen hoe het zit? En dan hebben we het dus niet over ingewikkelde producten zoals pensioen…

Het kan ook anders…

Hoe anders was het toen ik laatst op zoek was naar een nieuwe versterker. Ik, geluidsdigibeet eerste klas, dacht op internet een goede versterker te kunnen vinden. Maar ik raakte verstrikt in de vele mogelijkheden en termen. Analoge in- en uitgangen, pre-outs, frequentiebereik, uitgangsvermogen en signaalruilverhouding; het begon mij te duizelen.

Dus toch maar even kijken in de plaatselijke speciaalzaak, om het vervolgens natuurlijk op internet voordeliger te kopen. Echter, ik ben nooit meer naar internet teruggekeerd.

De verkoper (of moet ik zeggen adviseur?) stelde mij verschillende vragen om een totaalplaatje te krijgen. Zonder ingewikkelde begrippen. In no-time had hij mijn motieven op tafel, zonder dat ik ze zelf bewust had vastgesteld. En… hij vulde mijn motieven en vragen vervolgens in met een oplossing. Uiteindelijk –u raadt het al- heb ik mijn gloednieuwe versterker bij hem gekocht. Een koopbeleving die mij veel meer waarde (lees: plezier!) oplevert dan een aankoop via internet.

De toekomst van uw ‘winkel’

Voor retailers zoals deze blijft er zeker een toekomst. Daar ben ik van overtuigd.

En voor u als (pensioen)adviseur ook, mits u de toegevoegde waarde weet te waarborgen. U heeft al een groot voordeel. De Sint heeft geen zin zich op internet te verdiepen in pensioen! Dat is nog veel te ver weg. Geef internet niet de kans uw gelijke te worden!

Maurik de Groot

Manager Pensioen bij Legal & General

Dit artikel is verschenen op de blog-site ‘ Over waarde‘ van Legal & General

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER