Werknemers financiële sector blijven liever thuiswerken

Werknemers financiële sector blijven liever thuiswerken
© Pexels

Van thuiswerken komen we niet meer af. Wereldwijd geven werknemers de voorkeur aan thuiswerken – zelfs vaker dan hun werkgever voorschrijft. Bankpersoneel is nog relatief het meest op kantoor: 66% gemiddeld, tot 92% op piekmomenten. In de verzekeringssector ligt de gemiddelde aanwezigheid op 31%, tot 43% bij grote drukte.

Het Britse adviesbureau Advanced Workspace Associates volgde een kleine 80.000 werknemers, verspreid over 13 landen, waaronder Nederland. Uit deze AWA Hybrid Working Index blijkt dat werknemers zich niet houden aan het beleid van hun werkgever voor hybride werken.

Personeelsgebrek

Zo willen banken en verzekeraars doorgaans dat hun medewerkers 2 of 3 dagen per week op kantoor zijn. In werkelijkheid komt het personeel gemiddeld slechts 1,1 tot 2,1 dagen. Vanwege personeelsgebrek zouden werkgevers geen middelen zien om hun personeel onder druk te zetten.

In het algemeen is het van dinsdag tot en met donderdag het drukst op kantoor, met een piek op woensdag. Vooral de vrijdagen is het bijzonder stil. Gemiddeld staan bureaus voor 67% ongebruikt.

Bedrijven die op teamniveau beleid op hybride werken hebben laten ontwikkelen, weten hun werknemers nog het vaakst naar kantoor te lokken. Veel kantoren (60%) hebben echter helemaal geen hybride arbeidsbeleid.

Gemiddelde bezetting van kantoorbureaus. © AWA

Zoom-oproepen

“Toen we uit de lockdown kwamen en de regels werden versoepeld, probeerden mensen weer op kantoor te werken… en toen ze daar aankwamen, ontdekten ze dat ze alleen maar bezig waren met Zoom-oproepen”, zegt Andrew Mawson, directeur van AWA tegen persbureau Reuters.

De reden dat mensen niet meer naar kantoor willen, aldus Mawson, is dat ze gewend zijn geraakt aan een andere levensstijl en kostenstructuur. Vooral senior managers zouden hardnekkige thuisblijvers zijn. Jongere medewerkers in de financiële sector komen relatief vaker opdagen. Zij beseffen dat hun carrière afhangt van degenen die ze leren kennen op kantoor.

Incentives

Persbureau Reuters haalt naar aanleiding van het AWA-onderzoek een aantal financiële bazen aan, die steeds meer incentives bieden om hun personeel naar kantoor te lokken: gratis maaltijden, tafeltennis, ‘beschouwelijke ruimtes’, tot aan badkamers en binnentuinen. Maar nu uitgaven zoals brandstof en voedsel snel stijgen, hebben juist werknemers die verder weg wonen nog meer redenen om weg te blijven.

Chris Gardner, co-CEO bij de in Londen gevestigde onroerendgoed-kredietverstrekker Atelier, verwacht dat de dreigende economische recessie en daarmee gepaard gaande ontslagen de mensen straks sneller naar kantoor zal drijven dan gratis snacks of andere prikkels. “Als de economische toestand verslechtert, worden aanwezigheid en zichtbaarheid op kantoor vanzelf belangrijker.”

GEEN REACTIES