Verzekering afsluiten is voor slachtoffer toeslagenaffaire niet zo eenvoudig

Verzekering afsluiten is voor slachtoffer toeslagenaffaire niet zo eenvoudig
© Pixabay

Er komt langzaam meer begrip voor de situatie van slachtoffers van de kindertoeslagaffaire. Het Verbond van Verzekeraars heeft, na de oproep van staatssecretaris Van Huffelen om schulden zoveel mogelijk kwijt te schelden, toegezegd om op individuele basis betrokken klanten te helpen hun financiële situatie weer op de rails te krijgen. Maar intussen blijven de acceptatiecriteria onverminderd streng, zo blijkt uit een blog van vangnetverzekeraar de Vereende.

De Vereende verhaalt van een gezin dat sinds 2010 onterecht te boek staat als ‘fraudeur’ bij de Belastingdienst. Met een toeslagenschuld van 110.000 euro kwam het gezin in een maalstroom van ellende terecht: faillissementen, een uithuiszetting, bijkomende schulden en een burn-out voor de vader. Het leverde ook een royement op van de autoverzekering wegens achterstallige premies. Tot overmaat van ramp vulde de vader bij de aanvraag voor een nieuwe verzekering – als de bekende kat in het nauw – een van de acceptatievragen niet naar waarheid in. Dit achtervolgt hem nu. Met meerdere registraties in het Extern Verwijzingsregister van Stichting CIS blijft alleen de Vereende over als verzekeraar.

De Vereende vraagt echter fors hogere premies, die het gezin – vanwege de schulden – op termijn niet niet kan opbrengen. De vader, zie zegt afhankelijk te zijn van een auto omdat zijn vrouw invalide is, nam daarom na enkele maanden contact op met de vangnetverzekeraar. Daarop deden de Vereende en assurantieadviseur Diks Verzekeringen, die het gezin had aangemeld, diverse pogingen om het gezin bij een reguliere verzekering onder te brengen. Dit is echter ‘tot op heden’ niet gelukt. Uiteindelijk besloten de Vereende en de adviseur het gezin dan maar zelf een premiekorting te geven.

Nick van Ballegooijen, operationeel manager bij Diks Verzekeringen, zegt in het blog dat hij pas over een jaar het gezin opnieuw durft aan te melden bij een reguliere verzekeraar. “Eerder heeft geen zin, want na elke poging komt er toch weer een streep bij zijn naam.” Hij hekelt de opstelling van de verzekeraars. “De kaders worden steeds strakker. Het wordt telkens moeilijker om met een goed verhaal iemand verzekerd te krijgen. Kan het iets coulanter alsjeblieft, zeker bij gedupeerden in deze affaire, en na de oproep van de staatssecretaris?”

Een woordvoerster van het Verbond laat weten dat verzekeraars op individuele basis de situatie van klanten bekijken, met als doel deze zoveel mogelijk beheersbaar te houden en te voorkomen dat deze verder verslechtert. “Is er naast wanbetaling ook sprake van fraude of verzwijging (zoals in de zaak die in het blog wordt voorgelegd), dan is maatwerk helemaal op z’n plaats. Het is aan de individuele verzekeraars om hier een afweging in te maken.”

GEEN REACTIES