Reaal moedig als het Asterix-dorp, maar of het helpt?

In de rubriek “Spotlight” behandelen wij heikele onderwerpen, die wel veel aandacht verdienen, maar die onder de oppervlakte blijven vanwege hun complexiteit.
In de rubriek “Spotlight” behandelen wij heikele onderwerpen, die wel veel aandacht verdienen, maar die onder de oppervlakte blijven vanwege hun complexiteit.

Terwijl de omliggende Romeinse kampen zich opmaken om nu definitief het laatste plukje Gallië te veroveren, houdt het welbekende dorp voor de buitenwereld nog steeds stand.

Ik geef meteen toe, de metafoor gaat niet helemaal op. In de eerste plaats was Reaal natuurlijk al veroverd door een buitenlandse partij, verder weg dan het Rome van Caesar. En in de tweede plaats moeten de Romeinse kampen rondom het Reaal-dorp eerst nog met elkaar afrekenen, voordat de aanval op het dorp kan worden ingezet.

Desalniettemin kwam de vergelijking deze week bij mij naar boven. De verkoop van Vivat, het moederconcern van Reaal, is in volle gang en ondanks dit feit zoekt Reaal als geen andere verzekeraar de publiciteit. Alleen al de laatste maand ontvang onze redactie al vier persberichten omtrent verschillende verzekeringsproposities van Reaal. Bijvoorbeeld gisteren over nieuwe ORV-producten, waarvan overigens de ‘senior-ORV’ (af te sluiten tussen 66 en 80 jaar) wel eens een schot in de roos zou kunnen zijn. Zelfs op de coassurantiemarkt profileert de verzekeraar zich, getuige de organisatie van de maandelijkse VNAB-borrel op 2 juni in Rotterdam.

De vraag is dan waarom Reaal zich op deze manier aan de buitenwereld laat zien. De marktgeruchten omtrent de toekomst van de verzekeraar zijn weinig hoopgevend: Vivat zal worden opgesplitst en hetzelfde kan gebeuren met Reaal. Geert Bouwmeester, directeur van De Goudse, liet bijvoorbeeld al weinig diplomatiek weten, geïnteresseerd te zijn in schadebrokken ‘die van de kar vallen’.

Het publiciteitsoffensief van Reaal kan worden geïnterpreteerd als een signaal dat men het opsplits-scenario wil voorkomen en dat Reaal als entiteit wil blijven bestaan. Een signaal aan DNB, dat uiteindelijk de beslissing moet nemen over de koper van Vivat en het wel of niet opsplitsen. Voor Reaal is geen toverdrank van druïde Panoramix voorhanden, het bewerken van de publieke opinie is het enige middel dat overblijft. De komende maand zal duidelijk worden of het effect heeft gehad.

GEEN REACTIES