Handelsoorlog ondermijnt herstel reissector

Door Gepubliceerd op: 7 mei 2025
handelsoorlog

© Pixabay

De handelsoorlog jaagt de luchtvaartsector op kosten en remt de vraag naar reizen af, vooral naar de Verenigde Staten. Na corona zou dit een nieuwe klap zijn voor de internationale luchtvaart- en toerismesector Dit blijkt uit onderzoek naar de trans-Atlantische luchtvaart van kredietverzekeraar Allianz Trade.

Economische onrust

De onderzoekers lichten toe dat gestegen importtarieven als gevolg van de handelsoorlog grote effecten heeft voor de reisbranche, ook in Nederland. Op de eerste plaats zou de economische onzekerheid de reislust ondermijnen. Ook zou de handelsoorlog zorgen voor hogere kosten voor luchtvaartmaatschappijen, wat zich vertaalt in hogere ticketprijzen. Verder zouden reizigers Amerika de rug toekeren met als gevolg minder toeristen, minder tickets, minder overnachtingen en minder dagbestedingen.

Minder reizen naar de VS

Het onderzoek wijst uit dat de toeristenstroom vanuit Duitsland en Spanje naar de Verenigde Staten met respectievelijk 28 procent en 25 procent is gedaald in maart. Diezelfde trend zou gelden voor Nederlandse reizigers. Reisbureaus zouden voor dit jaar een duidelijke afname van het aantal boekingen naar de Verenigde Statenhebben gemeld.

Europese luchtvaartmaatschappijen

Hoewel een deel van de vraag is weggevallen zouden Europese luchtvaartmaatschappijen zich toch prima staande houden, aldus de bezoekers. De Europese luchtvaart zou voor 2025 rekenen op een gemiddeld omzetgroei van 10 procent. Bovendien zouden zij vanwege de flink lagere kerosineprijzen – dit jaar 22 procent lager dan vorig jaar – de winstmarges zien verbeteren.

Handelsoorlog negatief voor vliegtuigbouwers

De handelsoorlog zou vliegtuigbouwers daarentegen wel hard raken, zo vervolgen de onderzoekers. De prijs van vliegtuigen zal daarom de komende jaren sterk stijgen, zo is hun verwachting. Verder zou de wachttijd voor vliegtuigorders nu al lang zijn en alleen maar toenemen. Volgens de onderzoekers zou op dit moment de wereldwijde orderachterstand al 17.000 vliegtuigen bedragen. Daarbij komt dat de afgelopen vijf jaar de gemiddelde vliegtuigprijs al met 16 procent zou zijn gestegen. De onderzoekers verwachten dat daar de komende vijf jaar nog eens 20 procent bijkomt.

Bron: Allianz Trade

Deel dit bericht, kies uw platform!

Wink Sabée

Wink Sabée