Fusie Aon-UMG: één jaar later

De integratie van Unirobe Meeùs (UMG) in de organisatie van verzekeringsmakelaar Aon Nederland verloopt tot nog toe volgens de managementboekjes. Toch ligger er nog verschillende hordes.

In augustus vorig jaar kwamen de twee partijen naar buiten met het overnamebericht. Aon Nederland maakte handig gebruik van de destijds lastige financiële positie van de vorige eigenaar Aegon Nederland en verwierf met de overname van UMG een belangrijke positie in de adviesmarkt voor particulieren en het midden- en kleinbedrijf.

Integratie
Daarna was het tijd voor de verschillende fases die volgen na de bekendmaking: goedkeuring van de ondernemingsraden en toezichthouders, de formele juridische afronding, het aanstellen van een nieuw managementteam, het informeren van klanten, het verkleinen van het aantal vestigingen en het integreren van de verschillende IT-systemen. In de afgelopen maand kwamen daar de ‘rebranding’ van onder meer Meeús en IAK en het samenvoegen van de volmachtdochters Jacobs & Brom en UMG Assuradeuren tot ‘ONE Underwriting’ nog bij.

Cultuur
Een flinke klus maar naar hun aard zijn deze werkzaamheden nog tamelijk goed te plannen. Moeilijker is dit bij de meer ongrijpbare zaken als cultuur en imago. Veel fusies zijn uiteindelijk mislukt vanwege een doorsudderende ‘bloedgroepenstrijd’. Voor een deel gaat het dan om de ‘poppetjes’: krijgen medewerkers van het voormalige UMG de kans om door te groeien naar belangrijke functies of worden deze vooral toegewezen naar Aon-werknemers? Maar belangrijker is of de werknemers van UMG zich binnen de nieuwe organisatie op hun plek voelen. Ze zijn ‘hun’ merk en in sommige gevallen vaste standplaats al kwijt. Daar krijgen ze kennis en het netwerk van Aon voor terug maar het is de vraag of Aon als leidende partij zich echt naar de markt van het particulieren en het mkb toe wil buigen. Want dit is de habitat van de adviseurs van UMG. Geen gemakkelijke opgave voor Aon; het is in eerste instantie een makelaar voor de grootzakelijke markt met een intern daarop afgestelde bedrijfscultuur.

Imago
Verder is het imago bij klanten belangrijk. Áls ondernemers in het mkb en particulieren de naam Aon al kennen, associëren ze deze waarschijnlijk met de grootzakelijke markt. En bij voetbalkenners zal de naam Aon een belletje doen rinkelen als voormalig shirtsponsor bij Manchester United, een buitengewoon rijke voetbalclub. Aon zal duidelijk moeten maken dat ze er eveneens is voor de ‘gewone Nederlander’ en voor de ondernemer op de hoek. En ook dit zal geen eenvoudige klus zijn.

GEEN REACTIES