De Dolgedraaide wereld van de Ziektekostenverzekeraars

Door Gepubliceerd op: 30 september 2023

SMIJTEN MET GELD IN DE MEDISCHE WERELD

Energieleveranciers  verzorgen jaarlijks een overzicht waarin een hele waslijst aan specificaties van:
1) de hoeveelheid verbruikte elektriciteit (dag/nacht)
2) het gasverbruik
3) de kosten voor het transport van gas en/of elektriciteit
4) de vaste bijdrage voor de aansluiting
5) de energiebelasting
6) de BTW
en dat soort zaken.

JAAROVERZICHT
Ik vraag mij al vele jaren af waarom de ziektekostenverzekeraars hun klanten nooit vertellen welke kosten zij namens de patiënten hebben voldaan vanwege bezoeken aan huisartsen, ziekenhuizen, klinieken, fysiotherapeuten, tandartsen, psychologen, masseurs enz. Zo weten veel Patiënten niet dat de tandarts een vast bedrag krijgt, ook als je geen gebruik maakt van zijn diensten.
Met als gevolg dat de patiënten geen flauw idee hebben wat hun verbruik het afgelopen jaar was. Ik ken patiënten die al meer dan 40 jaren grootverbruiker zijn van psychologen, huisartsen, fysiotherapeuten, masseurs, medicijnen, spoedposten, etc.
Als patiënten eens per jaar geconfronteerd zouden worden met de kosten die de ziektekostenverzekeraar voor zijn rekening heeft genomen, dan zal dit zonder twijfel leiden tot een groter bewustzijn als dergelijke patiënten zich weer eens zonder noodzaak willen gaan melden voor een behandeling.

FYSIOTHERAPIE
Heeft u wel eens gebruik gemaakt van de faciliteiten van een Sportclub/ Fitness ofwel fysiotherapeutisch centrum?
Voor rond de € 30,= per maand kan je daar je gang gaan op loopbanden, roeiapparaten, gewichten enz. enz.
Dat is dus 1 euro per dag dat je gebruik maakt van apparaten die niet verslijten en wellicht al 10 jaren geleden zijn afgeschreven.
Daar zijn ook fysiotherapeuten aanwezig. Zij moeten wel aanwezig zijn, omdat zij de basis vormen voor verwijsbrieven die huisartsen uitschrijven aan patiënten die moeten revalideren na een
letsel of een operatie.
De ziektekostenverzekeraar vergoed dan doorgaans een aantal weken met “behandelingen”.
Nadat je je hebt aangemeld, wordt jou door een fysiotherapeut een traject aanbevolen, waarbij de oefeningen aansluiten op herstel van het letsel.
Maar zelfs als het heel druk is in de zaal, zie je nauwelijks of geen fysiotherapeut aan het werk.
Maar intussen declareren zij wel een huur fysio voor iedere patiënt die daar zijn oefeningen braaf doet.

SPOEDPOST
Ga in het weekend maar eens naar een Spoedpost en de wachtkamer zit 24 uur per dag vol met mensen die ogenschijnlijk niets mankeren, maar die zich met ingegroeide nagel, een verkoudheid, hoofdpijn  of een sportblessure bij een Spoedpost Huisartsenpraktijk melden. “Voor de zekerheid”.
Niemand die zich bedenkt : wat kost zo’n bezoek de gemeenschap eigenlijk? En als je je daar dan meldt met een serieuze klacht, dan moet je eindeloos wachten tot je aan de beurt bent.

Is er sprake van een ramp, dan moet men zich eerst melden bij een TRIAGE. Daar wordt een eerste oordeel geveld. Wie niet door de TRIAGE komt: diens letsel is niet levensbedreigend.
Zo zou dat ook moeten zijn bij de spoedpost: kan behandeling wachten tot de praktijk van de eigen huisarts weer open gaat?  Stuur de patiënt dan resoluut naar huis.

ONVOORSTELBAAR
Zij die een apneugebitje gebruiken, krijgen bij het uitreiken het advies dat gebitje regelmatig te poetsen met een speciaal reinigingsmiddel.
De ziektekostenverzekeraars hebben vastgesteld dat zo’n kunststof gebitje na drie jaren mag worden vervangen.
Ik gebruik ook zo’n gebitje en ik heb de gewoonte om dat overdag te bewaren in een bakje schoon water.
Zo voorkom je dat het plastic gaat uitdrogen en breekbaar wordt.
Ik gebruikte het gebitje 5 jaren en toen brak er een puntje af.
Het was een puntje dat er bij het fabriceren ook op was gelijmd.
Ik had het zelf kunnen herstellen, maar omdat ik niet wist welke “drie-seconden-lijm” daarvoor mocht gebruiken, heb ik het voorgelegd aan de tandarts.
Twee dagen later werd ik gebeld: zij konden het gratis repareren, mits ik een nieuw gebit zou bestellen.
Ik had mij niet bedacht dat de kosten van een nieuw apneugebit “door de verzekering” zou worden gedragen.
Dus vroeg ik de tandarts of zij het gebitje gewoon konden lijmen zonder levering van een nieuw gebitje.
Dat was mogelijk, maar dan moest ik 160 euro excl. btw betalen voor het plakken van dit stukje plastic.
Ik koos dus  voor herstel en betaalde € 160,= voor reparatie door de leverancier.

Mijn apneugebitje is nu 10 jaren oud en krijgt dagelijks een koud badje tegen het uitdrogen.
Ik had in die tijd dus feitelijk recht op 3 vervangende exemplaren á € 600,=.

TRAPLIFTEN
Trapliften worden her en der aangelegd. Doorgaans voor rekening van de Gemeente, die deze kosten weer kan verhalen
op de pot die daarvoor beschikbaar is gesteld door de ziektekostenverzekeraars. Overlijdt de patiënt of gaat deze verhuizen naar een andere gemeente,
dan blijft de traplift eenzaam achter. Zo’n lift kost al snel rond de € 5.000,= of meer.
Nieuwe bewoners slopen de lift en verkopen die voor een habbekrats op Marktplaats.
Een traplift wordt nl. op maat aangelegd en dus past hij alleen op de trap van de buren, mits die dezelfde trap hebben en mits de draairichting van de trap
identiek is.
Zelf heb ik twee van die trappen moeten demonteren. De Gemeente had geen interesse om ze terug te krijgen.
Omdat ik ze niet kwijt kon via Marktplaats, heb ik deze prachtige instrumenten ingeleverd op het adres waar ze vandaan kwamen : bij de Gemeente.
Deze keer echter op de Gemeentewerf bij het staalafval.

TWEEDE KANS
Inmiddels zijn er gespecialiseerde bedrijven die ingezamelde trapliften weer een tweede leven bieden. Maar ook deze bedrijven zijn kritisch waar het gaat om inname.
En feitelijk gaat het hier om eigendommen van De Gemeenschap.
Het is toch te zot voor woorden dat er met geld wordt gesmeten, zonder enige interesse bij de Gemeentelijke Diensten voor het hergebruik daarvan!

En ik heb de overtuiging dat dit maar enkele simpele voorbeelden zijn van zaken die niet kloppen.
Maar als wij zo door gaan, worden de lasten voor de ziektekostenverzekering ondragelijk hoof.
Dus wanneer gaan verzekeraars eens actief aan de slag informatie te verzamelen over onzinnige besteding van gemeenschapsgelden.
En wanneer gaan zij eindelijk eens een jaaroverzicht verstrekken aan hun verzekerden.

 

Deel dit bericht, kies uw platform!

Hans van Ommen

Hans van Ommen