DAS: drukte op Schiphol aanleiding voor veel vragen

DAS: drukte op Schiphol aanleiding voor veel vragen

Juridisch dienstverlener DAS kreeg in het eerste halfjaar van 2022 ruim 62.000 meldingen te verwerken. De meeste problemen betroffen contractuele zaken. Opvallende zaken waren die met betrekking tot de drukte op Schiphol, vragen over conflicten met aannemers en geschillen over energiecontracten. Om de consument tegemoet te komen, heeft DAS over een groot aantal onderwerpen een overzicht van veelgestelde vragen, met antwoorden, op de website geplaatst.

Aanschaf en verbouwing woning levert problemen op

De koop van roerende zaken staat met 4.400 meldingen bovenaan de lijst van veelvoorkomende vragen. Aanneming van werk volgt direct daarop met 3.800 meldingen. Op dit moment zijn veel benodigdheden voor de bouw moeilijk verkrijgbaar en de prijzen nemen snel toe. Hierdoor kunnen aannemers niet altijd hun werk doen binnen de tijd die zij eerder hadden afgesproken en bovendien zijn de kosten al gestegen voordat ze het geoffreerde werk kunnen uitvoeren. Klanten komen hierdoor met de vraag te zitten wat zij kunnen doen als de aannemer spullen niet kan leveren of als de aannemer de prijs tussentijds wil verhogen omdat materialen en energie duurder zijn geworden.

Vakantieleed

In de vakantietijd zijn de problemen op Schiphol en andere luchthavens extra actueel. Lange rijen om in te checken waardoor passagiers hun vlucht missen, koffers reizen niet mee en soms worden vluchten volledig gecanceld. Dit roept veel vragen op bij de reizigers: DAS meldt 1.450 geschillen. De vragen gaan vaak over welke rechten je hebt als de vlucht vertraagd is of geannuleerd wordt. Kun je een vergoeding krijgen bij vertraging of al je geld terug bij annulering? Wie is verantwoordelijk als de vlucht gemist wordt of helemaal niet doorgaat? Wie is aansprakelijk als de bagage vermist raakt? Naast de directe kosten van de gemiste vlucht is er ook sprake van gevolgschade. Wie niet of later op zijn bestemming aankomt, kan geen of minder gebruik maken van de gehuurde faciliteiten. Deze schadepost roept ook vragen op.

Niet alleen het reizen zelf zorgt voor vragen aan de rechtsbijstandsverzekeraar. Ook het vakantiegeld zorgt voor veel onduidelijkheden. Kun je bijvoorbeeld van de werkgever eisen dat hij het vakantiegeld maandelijks overmaakt in plaats van jaarlijks in eens? En wat te doen als de werkgever geen of minder vakantiegeld wil uitbetalen bij financiële problemen? En als je je vakantiegeld dan op een festival wilt uitgeven, kun je opnieuw tegen problemen aanlopen. DAS krijgt onder andere vragen over valse tickets, wat te doen als er iets misgaat tijdens het evenement en waar je recht op hebt als het niet doorgaat.

Energiecontracten roepen veel vragen op

Een ander hot topic op dit moment is de energieprijs. Al enige tijd is deze bezig aan een stevige opmars. Ook dat zorgt voor veel vragen bij consumenten: 670 daarvan bereikten DAS. Wie voor de energielevering een vast contract heeft afgesloten, zou in principe voorlopig veilig moeten zijn voor de prijsstijgingen. Dat blijkt in de praktijk echter niet altijd het geval. Sommige energieleveranciers willen van hun contracten af omdat de gestegen prijzen ze in financiële problemen brengen. Dat gaat echter niet zomaar.

Mensen maken zich verder zorgen om de gevolgen als ze hun energierekening niet meer kunnen betalen. Ook vragen ze zich af of de energieleverancier de tarieven van een vast contract tussentijds kan verhogen. Dit blijkt onder bijzondere omstandigheden te mogen. De vraag is echter wanneer de gasprijs zo hoog is geworden dat dat geldt als een bijzondere omstandigheid.

Bron: DAS

GEEN REACTIES