ABN Amro loost duizenden klanten

ABN AMRO rapporteert iets lagere nettowinst door extra voorzieningen voor slechte leningen

ABN Amro gaat zo’n 15.000 particuliere klanten van de bank wegsturen, meldt het Financieele Dagblad. Het gaat om klanten die permanent buiten Europa wonen, waaronder bijvoorbeeld Nederlandse pensionado’s. De groep, verdeeld over ongeveer 100 landen, maakt zo’n 10% uit van alle buitenlandse, particuliere klanten van ABN Amro.

Vanaf eind november krijgen deze klanten een brief met het verzoek hun bankzaken bij ABN Amro te beëindigen, aldus het Fd.

Het is voor het eerst in lange tijd dat een in Nederland actieve bank in één klap afscheid neemt van zo veel particuliere klanten. Eerder kondigden Deutsche Bank, RBS en Van Lanschot wel al aan zakelijke klanten de deur uit te gaan zetten.

Robin de Jongh, bij de bank verantwoordelijk voor het dossier, zegt tegen het Fd dat er twee redenen zijn voor het besluit. Ten eerste past dat volgens hem in de strategie van ABN Amro om op het vlak van consumentenbankieren vooral een Nederlandse en Europese bank te willen zijn.

Daarnaast speelt toegenomen wet- en regelgeving een rol. ‘Het wordt steeds complexer en kost steeds meer energie om aan alle regels te voldoen. Dat betekent dat deze groep klanten voor ons steeds meer risico met zich meebrengt en extra kosten. Dat past niet in onze strategie, aangezien wij juist een bank met een gematigd risicoprofiel willen zijn.’ De bank lijdt volgens De Jongh geen verlies op de groep. ‘Ik denk dat het een marginaal winstgevende activiteit is.’

De klanten die ABN Amro kwijt wil — expats uitgezonderd — krijgen zes maanden de tijd om een alternatief te zoeken.

(Fd)

GEEN REACTIES