Hypotheekadviseurs en geldverstrekkers hebben weer tijd voor bestaande klanten

Hypotheekadviseurs en geldverstrekkers hebben weer tijd voor bestaande klanten

Nu de rust op de hypotheekmarkt in is weergekeerd, gaan hypotheekadviseurs en geldverstrekkers weer meer aandacht besteden aan de processen op de achtergrond. Het aantal hypotheekaanvragen nam sterk af in de loop van 2022 en geldverstrekkers hadden weinig achterstanden. Tijd dus om te focussen op de bestaande klanten en op het invoeren van het gebruik van brondata bij de acceptatie van hypotheekaanvragen. De kwartaalmeting over het vierde kwartaal van 2022 onder adviseurs en binnendienstmedewerkers van De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur van de tevredenheid over geldverstrekkers laat hier de gevolgen van zien.

Beheer schoot er wat bij in

In de afgelopen jaren was de hypotheekrente laag, waardoor veel mensen hun hypotheek wilden oversluiten. Ook verbouwen en verduurzamen was populair. Daardoor hadden geldverstrekker niet altijd tijd voor de bestaande klanten. Nu er nauwelijks nog hypotheken worden overgesloten, kan daar verandering in komen.

“Veel geldverstrekkers zetten momenteel stappen om te komen tot een betere dienstverlening en samenwerking met hun adviseurs. Denk aan inzage van bestaande hypotheken, het genereren van adviessignalen, portals voor het doorvoeren van mutaties en het opstellen van beheergidsen (als tegenhanger van de acceptatiegids). Ook wordt er ingezet op koppeling met de eigen CRM van intermediairs middels HDN (zogeheten IA-IX berichten) of api’s en het indienen van beheeraanvragen via HDN (BX)”, aldus De Hypotheekshop.

Adviseurs geven aan dat er nog verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van de bereikbaarheid en het kennisniveau van de medewerkers van de geldverstrekkers. Ook zijn de wachttijden voor het doorvoeren van mutaties soms lang.

Acceptatie op basis van brondata

Het is de bedoeling dat met ingang van 1 januari 2025 doorstromers in loondienst hun hypotheekaanvraag door een geldverstrekker geaccepteerd kunnen krijgen op basis van alleen digitale brondata. Hun gegevens zouden dan bijvoorbeeld direct door het UWV of MijnOverheid aangeleverd worden in plaats van via allerlei tussenstappen. Hiervoor is in december 2022 door ruim 40 partijen het convenant ‘Accepteren hypotheek op basis van alleen brondata’ getekend. De Hypotheekshop is een van de partijen die hieraan deelneemt.

Deze manier van werken is al in 2019 geïntroduceerd met een pilot, maar het gebruik voldoet nog niet aan de verwachtingen. De eerste resultaten zijn echter wel positief: in de tweede helft van 2022 werden hypotheekaanvragen met gebruik van brondata 1,5 werkdag (starters) tot bijna 2 werkdagen (doorstromers) sneller akkoord bevonden dan zonder gebruik van deze data.

Adviseurs geven aan dat er geen uniformiteit is bij geldverstrekkers over de acceptatie van brondata en de documenten die kunnen worden vervangen. Aan de andere kant is er de vrees dat het acceptatiebeleid van aanbieders door het gebruik van brondata ‘eenheidsworst’ zal worden. Hier is dus nog werk aan de winkel.

Bron: De Hypotheekshop

GEEN REACTIES