Vernieuwing wagenpark personenauto’s zet door

copyright Pixabay

Relevant voor motorrijtuigenverzekeraars: het aantal verkochte nieuwe personenauto’s steeg in de afgelopen zes maanden met 17%.

Dat blijkt uit de CBS kwartaalmonitor Auto- en motorbranche die vrijdag is gepubliceerd. Hoewel de stijging in het tweede kwartaal met 11% lager lag dan het eerste kwartaal (23%), lijkt 2017 voor wat betreft de verkoop van nieuwe personenauto’s een goed jaar te worden. En daarmee lijkt ook de verjonging van het wagenpark zich verder door te zetten. Na een aantal zeer magere jaren werd in 2015 daartoe al een eerste aanzet gegeven, en de stijgende lijn wordt in 2017 weer opgepakt. Dat is relevant voor de markt voor WA- en andere motorrijtuigenverzekeringen, bijvoorbeeld voor de premiestelling en de schadeberekening.

De trend lijkt te worden bevestigd door de omzetontwikkeling in de branche voor auto-onderdelen. Daar daalde de omzet in het tweede kwartaal met vier procent, een daling die sinds 2012 niet meer is voorgekomen.

De markt voor bedrijfsauto’s vlakt na twee goede jaren nu af. In eerste halfjaar van 2017 was er sprake van een omzetdaling van 1%. Volgens het CBS bevindt de omzet zich relatief gezien nog op een zeer hoog niveau.