Serviceprovider draagt flink bij aan rendement advieskantoren

‘Serviceprovider wordt steeds belangrijker voor intermediair’

Serviceproviders bieden met hun dienstverlening een relevante bijdrage aan het rendement van financiële advieskantoren. Bureau DFO ziet rendementsstijgingen dankzij de serviceprovider tot wel 37%. Bovendien neemt de kwaliteit van de dienstverlening van serviceproviders over het algemeen toe.

Bureau DFO onderzoekt jaarlijks de kwaliteit van serviceproviders zoals die door de gebruikers wordt ervaren. In het onderzoek van 2017 zijn 23 serviceproviders uitgebreid onderzocht. De resultaten in het DFO onderzoek Serviceproviders 2017 zijn gebaseerd op 569 waarnemingen.

Meeste meerwaarde
De meeste meerwaarde zien respondenten in de snelle en foutloze verwerking van aanvragen en mutaties. Ook een goed werkend extranet en toegang tot een breder productassortiment tegen betere voorwaarden dan voor een individueel kantoor bereikbaar is, vinden respondenten belangrijk. De minste meerwaarde wordt toegekend aan ondersteuning door de serviceprovider met behulp van marketingacties en het bieden van faciliteiten om consumenten in staat te stellen via het kantoor execution only-verzekeringen af te sluiten.

Kantoren die gebruikmaken van een serviceprovider op het gebied van hypotheken ervaren de grootste positieve bijdrage. Hun rendement stijgt met 24 tot 37%. Maar ook bij de kantoren die gebruikmaken van een serviceprovider schade is de positieve bijdrage significant te noemen; het rendement is tussen de 22 en 26% hoger.

Best presterende serviceproviders 2017
In het onderzoek wordt de kwaliteit van serviceproviders op meer dan 30 verschillende onderdelen gemeten. Door de jaren heen is er op deze aspecten een kwaliteitsstijging te zien. Een aantal serviceproviders laat door de jaren heen een stabiele stijging van de kwaliteit van dienstverlening zien. Maar er zijn ook serviceproviders waarbij de kwaliteit structureel onder druk lijkt te staan.

De beste presterende serviceproviders 2017 zijn onder meer:
Grote serviceproviders schade: Voogd & Voogd. In vergelijking met 2016 is Voogd & Voogd op 25 van de 34 dienstverleningsaspecten gestegen. Het is vooral de online inzage in de portefeuille, de ruime keuze voor verzekeringen ten behoeve van de particuliere markt en de kwaliteit van de administratieve verwerking die hoog scoren.

Grote serviceproviders hypotheken: Flexfront. Flexfront scoort bij deelnemers hoog op aspecten van expertise en communicatie. In vergelijking met 2016 zijn vooral de waarderingen voor de online omgeving waarbinnen deelnemers met FlexFront communiceren voor aanvragen en mutaties sterk gestegen.

Categorie kleine serviceproviders hypotheken: De Hypotheekadviseur. De Hypotheekadviseur weet net als in 2016 op vrijwel alle aspecten van dienstverlening hoge waarderingen bij haar deelnemers te behalen. In 2017 is vooral sterke vooruitgang geboekt in het online bieden van inzake inzage in lopende aanvragen, bieden van technische ondersteuning met betrekking tot software en webapplicaties, etc.

Categorie serviceproviders kredieten: De Krediet Makelaar. Het aantal serviceproviders op het gebied van consumptief krediet is beperkt. Al drie jaar op rij wordt De Krediet Makelaar door haar deelnemers als hoogste gewaardeerd. In vergelijking met 2016 heeft De Krediet Makelaar de algemene waardering van 8,7 in 2017 weten te handhaven.

“Kleinschaligheid is meerwaarde”
“De kracht van het Nederlandse intermediair is enerzijds de kwaliteit en integriteit en anderzijds de lokale aanwezigheid en de korte lijnen met hun klanten”, aldus Mr. Jurjen Oosterbaan Martinius, algemeen directeur Bureau DFO. “De kleinschaligheid waarbinnen veel kantoren succesvol werken zal naar onze verwachting ook in de komende jaren een belangrijke meerwaarde van het intermediair zijn.

“Tegelijkertijd is te zien dat wet- en regelgeving de bedrijfsvoering sterk onder druk zetten. Ook de transparantie van kosten en diensten dwingt kantoren te blijven investeren om zaken beter en sneller te doen. Wij taxeren dat serviceproviders in de komende jaren steeds belangrijker gaan worden bij de ondersteuning van de bedrijfsprocessen. Goede kwaliteit van de digitale omgeving en een brede toegang tot de markt zullen min of meer minimumeisen worden, wil een serviceprovider kunnen functioneren. De onderscheidende kracht zal naar onze verwachting meer en meer komen te liggen op de ondersteuning van de bedrijfsvoering van het advieskantoor.”

Bron: Bureau DFO

GEEN REACTIES