PvdA zet Nederlandse reders én verzekeraars op achterstand

De PvdA stemt toch niet in met het kabinetsplan om bewapende particuliere beveiligers toe te laten op koopvaardijschepen.

Daardoor is er geen meerderheid in de Tweede Kamer voor het plan, meldt de NOS.

Het kabinet wil in sommige gevallen het meesturen van bewapende particuliere beveiligers bij schepen die langs Somalië varen toestaan. VVD en PVV steunen het plan wel.

Volgens de PvdA is het meesturen van particulieren een te drastische stap, die ook niet nodig is. De partij wijst erop dat in 2013 geen enkel schip voor de kust van Somalië is gekaapt.

Nederlandse schepen worden beveiligd door de marine met zogeheten VPD’s, Vessel Protection Detachments. Volgens de minister van Defensie zouden alleen in "uitzonderlijke omstandigheden’ particuliere beveiligers worden ingezet.

Het Verbond van Verzekeraars heeft zich sterk gemaakt voor het veranderen van de anti-piraterijregels. Die ondermijnen niet alleen de concurrentiekracht van de Nederlandse reders maar ook van de transportverzekeraars. Andere landen staan namelijk particuliere beveiligers wel toe. België, Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Cyprus, Malta, Griekenland, Italië, Portugal, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Gibraltar hebben bewapende beveiliging door private partijen inmiddels gelegaliseerd.

Hieruit blijkt dat de positie van de kapitein juridisch geregeld kan worden.

Voor Italië geldt dat bewapende particuliere beveiliging alleen ingezet mag worden, indien militaire beveiliging niet beschikbaar is. Luxemburg, Frankrijk en Duitsland passen op dit moment de wetgeving aan om bewapende beveiligers aan boord van een zeeschip toe te staan. Nederland blijft daarmee achter ten opzichte van andere Europese landen en brengt daarmee haar concurrentiepositie juist in deze economisch zware tijden in gevaar.

In februari 2013 schreef het Verbond: “Drie reders die schepen hebben die langere tijd in het gevaarlijke gebied varen, hebben hun schepen inmiddels uit moeten vlaggen om bewapende beveiliging te realiseren. Een aantal reders vlagt hun schepen tijdelijk uit, voor de duur van de reis door het gevaarlijke gebied. In praktijk vlaggen veel reders hun nieuwe schepen niet meer in Nederland. Dat leidt ertoe dat Nederland haar concurrentiepositie verliest ten opzichte van andere landen, door haar schepen slechts in een beperkt aantal gevallen te beveiligen.”

In juni 2012 publiceerde het Verbond het positon paper Piraterij en bewapening, zie ook Transportverzekeraars: bewapen schepen tegen piraterij

GEEN REACTIES