Maken “wurghypotheken” het oversluiten onmogelijk?

TROS Radar stelt samen met Harrie-Jan van Nunen dat banken oversluiting van hypotheken onmogelijk maken. De geldgevers reageren.

TROS Radar meldde in de uitzending van 30 januari dat “steeds meer mensen hun hypotheek niet kunnen oversluiten als de rentevaste periode afloopt. Banken weigeren oversluiting”, aldus TROS Radar, “vanwege de nieuwe gedragscode hypotheken die vorig jaar zomer inging. Dat terwijl die code bedoeld is voor nieuwe hypotheken. Voor bestaande hypotheken kan vaak zonder grote risico’s een uitzondering worden gemaakt, maar de meeste banken weigeren dit. Klanten zitten vast bij hun huidige bank en die vraagt de hoofdprijs.”

Harrie-Jan van Nunen (De Financiële Makelaar) slingerde dit onderwerp aan in De Telegraaf van dezelfde datum. In de rubriek Over Geld schreef hij: “Consumenten die reeds een hypotheek hebben, voldoen veelal niet aan deze nieuwe normen. Was de maximale hypotheekverstrekking op het inkomen zo’n 5 jaar geleden nog zo’n 5 tot 5,5 keer (met uitschieters naar 6 of 7 keer) het jaarinkomen; nu is dat 4 tot 4,5 keer het jaarinkomen. Kon op het onderpand destijds als snel tot 115 procent (wat veelal ook nodig was bij 6 procent overdrachtsbelasting) van de koopsom geleend worden, nu is dat maximaal 104 procent. Daarnaast kon bij veel banken tot 90 procent van de koopsom een aflossingsvrije hypotheek worden afgesloten, nu mag dat nog maximaal 50 procent van de waarde van de woning zijn. Wanneer uw huidige hypotheek niet binnen deze normen past, dan kunt u geen nieuwe hypotheek aanvragen of uw huidige hypotheek oversluiten.”

In de Radar-uitzending, waarin de term ‘wurghypotheken’ werd gelanceerd, konden twee oversluit-geweigerden hun verhaal doen. Zij werden niet alleen door andere banken geweigerd, maar konden ook bij hun eigen geldverstrekker de lening niet omzetten naar een gunstiger variant of tussentijds aflossen.

Volgens Harrie-Jan van Nunen is het “onbegrijpelijk dat er niet wordt meegewerkt aan verlaging van de hypotheek”. Hij vermoedt dat dit komt omdat banken hun schuld al hebben doorverkocht aan andere beleggers. “Op het moment dat je de hypotheek aanpast, komt deze weer op de balans ban de bank. Dat is niet handig voor banken.”

Op ons verzoek melden de geldgevers hoe zij handelen bij het aflopen van de rentevaste periode.

ING: “Klanten kunnen aan het einde van hun rentevaste periode (zonder boeterente) overstappen naar een andere verstrekker, daaraan werkt de ING uiteraard volledig mee. Consumenten die naar de ING willen overstappen zijn van harte welkom. Bij de aanvragen die niet binnen de Gedragscode vallen is het inderdaad mogelijk om ‘explain’ toe te passen en maakt de ING de afweging op basis van de individuele situatie van die klant en het daaraan gekoppelde risico.
ING bekijkt elke situatie, die niet direct aan de Gedragscode voldoet, individueel en maakt dan op basis van klantsituatie, eventuele toekomstige ontwikkelingen (bijv. inkomensstijging), financiële positie en risico de afweging of een hypotheekaanvraag in zo’n geval wordt geaccepteerd.”

SNS: “SNS Bank is zich bewust van de gevolgen die het aflopen van bepaalde rentevaste periodes voor klanten kunnen hebben. Met het oog daarop zijn wij al geruime tijd bezig met het benaderen van klanten waarvan de rentevaste periode afloopt met een aanbod dat aansluit bij hun maandlasten op dat moment. Dat aanbod ontvangen klanten circa een jaar van tevoren, zodat ze niet kort voor het aflopen overvallen worden met een aanbod en zich onder druk voelen staan. De benadering van klanten met een zesjaars rentevaste periode is afgelopen; momenteel benaderen we klanten met een éénjaars rentevaste periode op een vergelijkbare manier. Op deze manier proberen we klanten te helpen bij hun financiële situatie. Voor SNS Bank is dergelijke aandacht voor bestaande hypotheekklanten het komende jaar een van de prioriteiten.”

AEGON: “We zien de kritiek, maar in de praktijk hebben onze klanten geen oversluitproblemen. AEGON is op dat gebied heel flexibel en we kijken op welke manier we de klant het best kunnen helpen. Het is onze inzet pro-actief ervoor te zorgen dat mensen in hun huis kunnen blijven wonen. Daarom ook kijken wij tussentijds zelf of de woning in waarde is gestegen, waardoor bijvoorbeeld de tophypotheek kan vervallen. Als tussentijds aflossen voor de klant gunstig is, dan staan we dat natuurlijk toe. Datzelfde geldt voor de omzetting van een beleggings- naar een spaarvariant. Maar soms liggen de feiten ingewikkelder dan sommige consumenten denken, bijvoorbeeld als de verzekering is verpand of bij een ander loopt. Ook heeft een tussentijdse aflossing van een spaarhypotheek niet altijd zin. Vandaar dat we bij elke mutatie ons eerst afvragen wat die betekent voor de klant.”