Hypothecair planners reageren op bericht VEH over misleiding huizenkopers

Hypothecair planners reageren op bericht VEH over misleiding hypotheekklanten
© Px

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners heeft voor haar leden een poster uitgebracht met de tekst: “30 jaar vaste hypotheekrente meenemen bij uw verhuizing? Bij ons geen probleem!”. Met deze poster reageert de NVHP op het bericht van de Vereniging Eigen Huis dat kopers vaak misleid worden bij de keuze voor een lange rentevastperiode.

Vorige week berichtte VEH na een onderzoek dat starters de lage rente van hun hypotheek met NHG vaak verliezen bij een verhuizing of een andere wijziging van de hypotheek. De waarschuwing van Vereniging Eigen Huis laat zien, aldus Ellen Korn-de Jongh, voorzitter van de marketingcommissie van de NVHP, dat ook bij het kiezen van een rentevastperiode de consument er verstandig aan doet om een deskundig advies in te winnen.

Reacties banken
Naar aanleiding van het bericht van VEH hebben ook de vier met name genoemde banken gereageerd. Zo meldt Allianz dat het voor bestaande NHG-klanten per 29 mei 2017 mogelijk wordt de oude rente mee te nemen naar een nieuwe woning zonder NHG. Het gaat dan om hypotheken voor maximaal 80% van de marktwaarde en voor een maximumbedrag van €500.000. Er gelden nog wel enkele kleinere voorwaarden, zoals het ontbreken van betalingsachterstand.

bijBouwe
Geldverstrekker bijBouwe heeft Vereniging Eigen Huis laten weten dat intern overleg heeft opgeleverd dat er toch mogelijkheden zijn om de rente van een hypotheek met NHG mee te nemen bij verhuizing naar een nieuwe hypotheek zonder NHG. Voorwaarde is wel dat de verhouding tussen de marktwaarde van de woning en de lening in de nieuwe situatie niet hoger wordt. Er wordt uitgegaan van de resterende looptijd van de rentevastperiode en de oorspronkelijke rentelijst die bij het aangaan van de hypotheek van toepassing was.

Vereniging Eigen Huis is positief over de verbetering om de rente toch mee te kunnen nemen vanuit een NHG-hypotheek naar een niet NHG-hypotheek, maar vraagt ook aandacht voor andere beperkingen die bij de verhuisregeling van bijBouwe van kracht blijven, zoals de verplichting om de oude woning eerst te verkopen voordat de lage rente kan worden meegenomen, wijzigingen in wet- en regelgeving en wijziging in de hypotheekvorm op verzoek van de klant.

Hypotrust
Hypotrust heeft aangekondigd de voorwaarden van de verhuisregeling te zullen verduidelijken. VEH ziet echter geen signalen dat de regeling ook wordt aangepast. VEH blijft daarom van mening dat de Goede Starthypotheek niet geschikt is voor starters, omdat de lage hypotheekrente niet kan worden meegenomen bij verhuizing van een woning met NHG naar een woning zonder NHG. Er moet dan alsnog een hypotheek gesloten worden tegen de dan geldende rente.

ING
ING bestrijdt als enige bank de conclusie van de VEH dat de lage rente vervalt. ‘Wij vinden het jammer dat we dat niet duidelijk hebben kunnen maken in het onderzoek, waardoor er mogelijk en onnodig onrust is ontstaan bij onze klanten. Het voordeel van een lage rente gaat niet verloren, ook als een vervolgfinanciering niet langer onder NHG voorwaarden wordt gesloten. Dat mag dus geen reden zijn om af te zien van de keuze voor een lange rentevast periode. ING biedt zelfs de mogelijkheid om tot 6 maanden na het aflossen van de oude lening een beroep op deze regeling te doen, omdat wij ons realiseren dat mensen soms tijdelijk in een huurwoning verblijven.’

Bron: NVHP, VEH