Helft denkt hypotheek af te lossen uit overwaarde bij verkoop

Nog steeds denkt bijna de helft van huizenbezitters de aflossingsvrije hypotheek te kunnen aflossen uit de overwaarde van de woning.

Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van ING. 48% van de huizenbezitters verwacht het aflossingsvrije lening deel in de toekomst af te lossen uit de overwaarde bij verkoop van de woning. Een derde denkt de lening af te lossen uit eigen vermogen, 15% wil aflossen uit het maandelijkse inkomen en 9% rekent in de toekomst op een erfenis.

Wel overweegt ruim één op de vijf huizenbezitters met een hypotheek boven de 75.000 euro om nu af te gaan lossen op de aflossingsvrije delen van de hypotheek. Als belangrijkste redenen noemen zij het rendement op sparen en het terugbrengen van een mogelijke (rest)schuld aan het einde van de looptijd van de hypotheek. Veertig procent van de huizenbezitters twijfelt tussen sparen of aflossen.

ING wil haar klanten helpen met de Afloswijzer. Daarop kunnen bezoekers anoniem enkele hypotheek- en spaargegevens invullen. Ook geven zij aan hoeveel zij overwegen af te lossen. Op basis daarvan zien ze of het voordeliger is om af te lossen of om verder te sparen. Als de keuze valt op aflossen dan kan dit periodiek met een vast bedrag of via een eenmalige storting. Daarnaast kunnen klanten kiezen om een hypotheekdeel om te zetten naar een annuïteiten- of lineaire hypotheek.